Der skal tages højde for meget, når man skal se på, om elbilen er bedre for miljøet. Men på YouTube-kanalen GasTroll gøres der et hæderligt forsøg.
Mange bilister tror fortsat på myten om, at det gør mere skade end gavn at erstatte samtlige fossilbiler med elbiler.
Debatten om miljøpåvirkningen i forbindelse med produktionen af elbiler er mangesidet og virkelig kompleks at forholde sig til.
Men videoen herunder, som findes på YouTube-kanalen GasTroll, gør alligevel et hæderligt forsøg.
For hvordan end det vendes og drejes, er biler – uanset drivmiddel/brændstof – en virkelig dårlig idé. I hvert fald set ud fra et miljømæssigt perspektiv. Det er bare hulens svært at klare sig uden transport på fire hjul.
LÆS OGSÅ: Så grønne er de ‘grønne’ altså heller ikke, siger FDM
Og selvom GasTroll ikke kommer med et endegyldigt svar, kaster videoen alligevel nogle vigtige nuancer ind i debatten. Selv Volvo har erkendt, at produktionen af elbiler sviner.
Og det faktisk i sådan en grad, at de svensk-kinesiske bilproducenter mener, at CO2-forskellen mellem fossilbilen og elbilen er forsvindende lille. I hvert fald over hele bilens levetid. Læs mere om det her.
I videoen tager GasTroll et nuanceret billede af, hvor energien, bilerne bruger, kommer fra. Ifølge den svenske miljømyndighed Naturvårdsverket udleder det cirka 7,4 ton CO2 alene at skaffe råstoffer nok til ét batteri med en kapacitet på 80 kWh.
Ifølge svenskernes amerikanske pendant, U.S. Environmental Protection Agency (EPA), udleder en gennemsnitlig personbil i USA 4,6 ton CO2 alene ved at køre rundt.
Herhjemme regner man med, at den gennemsnitlige personbil udleder 120 gram CO2 pr. kørt kilometer. Det tal skal så ganges op med, hvor mange kilometer den enkelte bil kører.
Ifølge forsikringsselskabet Alka kører en dansk familie i snit 17.000 kilometer om året. Det svarer til 2 ton CO2 om året.
På den anden side henter batteriet for alvor noget, når det først er hentet op af jorden og placeret i en elbil. For strømmen behøver ikke være lavet på ‘beskidt’ energi som eksempelvis kul.
Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!
Vil du være med?
Har du noget på hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan være interessant for andre? Så send et debatindlæg til Boosted-redaktionen på boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.