En dårlig udnyttelse af energi gør, at syntetisk benzin – og syntetiske brændstoffer i det hele taget -ikke egner sig til personbiler, siger konsulentfirma.
Diskussionen om det såkaldte e-fuel – eller syntetiske brændstoffer – har kørt i flere år. Og den ser ikke ud til have lagt sig.
Mens mærker som Toyota og BMW er fortalere for teknologisk åbenhed – og at EU’s planlagte forbud mod forbrændingsmotoren derfor bør droppes igen – får det syntetiske brændstof også hård kritik.
Senest kommer den fra konsulentvirksomheden Capgemini. Her går man godt nok ind for brugen af syntetiske brændstoffer. Det må bare ikke kunne bruges i personbiler og af private i det hele taget.
Det siger konsulentfirmaets teknologi- og innovationschef Peter Fintl i et interview med branchemagasinet Automobil Industrie.
LÆS OGSÅ: BMW forlanger at elbiler får deres eget spor på motorvejen
– Det er kun 15-20 procent af energien, der faktisk flytter bilen, og der forventes ikke at komme noget gennembrud, der vil ændre på dette på mellemlang sigt, lyder kritikken.
Peter Fintl hævder også, at tanken om, at forbrændingsmotorens fremtid kan reddes af e-fuel, er misvisende.
– Der er ingen vej udenom elbilerne, slår teknologichefen fast.
Om han har eller får ret, er svært at spå om. Men flere bilmærker er i hvert fald begyndt at fortryde deres egne målsætninger om elbiler. Faktisk står fortrydelserne nærmest i kø.
Senest har Audi meldt ud, at man alligevel ikke kan leve op til sin egen deadline i 2033, hvor det ifølge mærket fra Ingolstadt ellers skulle være helt slut med forbrændingsmotoren.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!