Uwe Lenhart, der har specialiseret sig i færdselsloven, mener det er klart ulovligt at pålægge nogle biler meget høje parkeringstakster.
Uwe Lenhart er ikke i tvivl.
Selvom nogle tyske bystyrer gerne så det ske, er det klart ulovligt at gøre forskel på bilerne, når ejerne vil parkere i byerne.
Efter parisisk forbillede vil en række tyske byer nemlig gøre det markant dyrere for SUV-ejere at parkere i centrum.
Det skriver Autobild.
LÆS OGSÅ: Thomas frygter danskerne mister interessen for elbiler i 2026
Men inden politikerne kommer for godt i gang, kan de lige så godt opgive, mener Uwe Lenhart. Tysk lov tillader nemlig ikke, at der bliver forskelsbehandlet på den måde.
Byen Koblenz vil eksempelvis gøre det dobbelt så dyrt for ejeren af en Volkswagen Tiguan at parkere. I hvert fald i forhold til hvad ejeren af en Smart Fortwo skal betale.
Men den går ikke, siger advokaten, der henviser til hele to højesteretsdomme. I disse domme står det klart og tydeligt, at byerne ikke må have forskellige priser for parkering. I hvert fald ikke baseret på hvor store – eller små – bilerne er.
I afgørelserne fra forbundsdomstolen står der blandt andet, at en forskel på 50 centimeter i længden ikke kan retfærdiggøre, at det pludselig skal være dobbelt så dyrt at parkere.
Byer som Freiburg og Frankfurt har allerede måttet skrotte en lignende praksis. I Frankfurt nægtede bystyret eksempelvis at udstede beboerlicenser til bilister med SUV’er. Altså lige indtil byen fik at vide, at den slags er hamrende ulovlig forskelsbehandling.
Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!