Opgรธrelser viser, at elbiler isรฆr har problemer med pรฅ tre punkter, nรฅr de skal en tur forbi synshallerne.
Elbilerne er ofte ikke fejlfri, nรฅr skal en tur forbi en synsmand til det lovpligtige tjek. Det viser en ny opgรธrelse fra tyske TรV, der syner biler sydpรฅ. Det er isรฆr bremserne, hjulophรฆng og kรธrelyset, der volder problemer til periodisk syn.
LรS OGSร : Poul er rasende over et spรธjst problem med sin Volvos nummerplade
Det ud fra syn af elbil-modellerne BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf og Tesla Model 3, at TรV kan trรฆkke de seneste fejlopgรธrelser i en ny rapport. De biler bliver nemlig synet sรฅ ofte, at de tyske synshaller kan sige noget generelt om modellerne.
Sidste รฅr blev 9,6 mio. biler synet i Tyskland. 20,3 procent af alle bilerne mรฅtte igennem et omsyn for at bestรฅ. En lille stigning i forhold til รฅret fรธr. Tallene dรฆkker dog over alle biltyper. Altsรฅ alt fra LPG til benzin, diesel, hybrid og elbiler.
Tesla har flest fejl
โ Mange elbiler er tungere end sammenlignelige modeller med forbrรฆndingsmotorer pรฅ grund af batteriet. Det belaster ofte affjedringen
โ Problemer med bremserne opstรฅr med en hyppighed over gennemsnittet i alle de undersรธgte elbiler. En รฅrsag til dette er regeneration, der bruges til at genvinde bremseenergi i elbiler. Det aflaster bremserne, hvilket afhรฆngigt af kรธrestilen kan fรธre til, at bremseklodserne โfalder i sรธvnโ, konkluderer Dr. Joachim Bรผhler, der administrerende direktรธr for TรV.
Hvad angรฅr elbilerne, har TรV fรฆrrest pรฆne ting om Tesla Model 3. Med en fejlprocent pรฅ 8,9 procent har den amerikanske bil 3,6 procent flere fejl ved det periodiske syn, end biler pรฅ de tyske veje i gennemsnit har.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk