Opgørelser viser, at elbiler især har problemer med på tre punkter, når de skal en tur forbi synshallerne.
Elbilerne er ofte ikke fejlfri, når skal en tur forbi en synsmand til det lovpligtige tjek. Det viser en ny opgørelse fra tyske TÜV, der syner biler sydpå. Det er især bremserne, hjulophæng og kørelyset, der volder problemer til periodisk syn.
LÆS OGSÅ: Poul er rasende over et spøjst problem med sin Volvos nummerplade
Det ud fra syn af elbil-modellerne BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf og Tesla Model 3, at TÜV kan trække de seneste fejlopgørelser i en ny rapport. De biler bliver nemlig synet så ofte, at de tyske synshaller kan sige noget generelt om modellerne.
Sidste år blev 9,6 mio. biler synet i Tyskland. 20,3 procent af alle bilerne måtte igennem et omsyn for at bestå. En lille stigning i forhold til året før. Tallene dækker dog over alle biltyper. Altså alt fra LPG til benzin, diesel, hybrid og elbiler.
Tesla har flest fejl
– Mange elbiler er tungere end sammenlignelige modeller med forbrændingsmotorer på grund af batteriet. Det belaster ofte affjedringen
– Problemer med bremserne opstår med en hyppighed over gennemsnittet i alle de undersøgte elbiler. En årsag til dette er regeneration, der bruges til at genvinde bremseenergi i elbiler. Det aflaster bremserne, hvilket afhængigt af kørestilen kan føre til, at bremseklodserne “falder i søvn”, konkluderer Dr. Joachim Bühler, der administrerende direktør for TÜV.
Hvad angår elbilerne, har TÜV færrest pæne ting om Tesla Model 3. Med en fejlprocent på 8,9 procent har den amerikanske bil 3,6 procent flere fejl ved det periodiske syn, end biler på de tyske veje i gennemsnit har.