Annonce:

Syntestisk diesel forurener op til 90 procent mindre

En ny tysk test afslører, at den syntetiske HVO100-diesel giver et højere forbrug, men til gengæld forurener op til 90 procent mindre.

Annonce:

De nyeste dieselbiler – altså der lever op til euronormen 6e og 6d-normen, kan uden problemer køre på syntetisk diesel. Det såkaldte HVO100-diesel.

Og det er godt nyt. For det kunstigt skabte diesel, der kan laves på spildprodukter som brugt madolie, forurener op til 90 procent mindre.

Det viser en ny test, som det tyske svar på FDM, ADAC, står bag.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

I testen hældte ADAC HVO-diesel på en BMW 520d Touring, en Mercedes E 220 d, en Škoda Superb Combi 2.0 TDI og en Volkswagen Caddy 2.0 TDI.

LÆS OGSÅ: Kriseramt bilgigant fyrer ansatte og tvinger resten ned i løn

Alle bilerne er på forhånd godkendt fra fabrikken på sådan en måde, at der intet problem er i at fylde dem med syntetisk diesel. Fabrikanterne står i hvert fald inde for, at bilerne sagtens kan klare det.

I en tilsvarende test fra 2022 blev en BMW 320d Touring fra 2013 (Euro-norm 6b) brugt som prøveklud. Dengang havde BMW’en allerede kørt 280.000 kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

ADAC-målingerne har vist, at HVO-dieselen fungerer uden problemer. Faktisk også i de ældre dieselbiler. Apropos de lidt ældre dieselbiler falder forureningen fra dem endda, når de kører på syntetisk diesel.

I nye dieselbiler er forureningen fra udstødningen i forvejen så lille, at der kun er en mindre fordel at spore ved at hælde syntetisk diesel frem for bioethanol-blandet ‘almindelig’ diesel på råolie i bilen. Men fordelen er altså.

Ser man på udledningen af NOx-partikler, stikker HVO-diesel for alvor fra konventionel diesel. Det kunne ADAC især måle i den testede BMW.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

På almindelig B7-diesel slap 11,4 milligram NOx-partikler pr. kørt kilometer ud. Det tal svandt ind til 9,3 milligram pr. kilometer. Faktisk gik alle på nær én testbil, Škodaen, ned i NOx-udledning, på det syntetiske brændstof.

Straffen er et anelse højere forbrug. BMW’en bruger på B7-diesel – altså almindelig diesel – 5,83 liter pr. 100 kilometer. Det svarer til 17,15 kilometer på literen. Med HVO100-diesel steg forbruget til 16,6 kilometer literen.

Problemet er, at HVO-diesel ikke er særlig udbredt. I hvert fald ikke herhjemme. Energiselskabet OK har eksempelvis kun brændstoffet fem steder i Danmark: I Køge, Odense, to steder i København og i Aarhus.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler