Annonce:

Syret syn – kom med på forladt Bugatti-fabrik

FABRIKKEN ÅBNEDE I 1990

Annonce:

“La Fabbrica Blu” slog dørene op på Ettore Bugatti’s 109 års fødselsdag i 1990. Tre år tidligere havde Romano Artioli, der havde tjent kassen på at importere Suzuki, købt rettighederne til navnet af den franske stat for at opfylde en 40 år gammel drøm om at genoplive Bugatti, der var gået bort i 1952.

Da den oprindelige fabrik var væk i Molsheim, slog Romano sig ned midt i løvens hule med Ferrari, Lamborghini og Maserati i nabolaget. Her headhuntede han designere og ingeniører til at lave datidens mest avancerede superbil.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

attia Dondi er vores guide og nevø til Ezio Pavesi, der slår græsset og passer på bygningerne den dag i dag.

Bugatti EB 110 blev lanceret i 1991 på Ettore Bugatti’s 110 års fødselsdag i Paris. Med 560 hk fra en V12 med fire turboladere, 60 ventiler, firehjulstræk, aktiv aerodynamik og monocoque i kulfiber kørte EB 110 sig direkte til tops og nappede også titlen som verdens hurtigste bil.

Den firkantede kontorbygning er smeltet sammen med en silo, hvor kreativiteten kunne folde sig ud i tre etager. I stuen lå et showroom med biler og reception.

DRØMMEN DER BLEV SLUKKET

Fire år efter gik fabrikken konkurs under mystiske omstændigheder. Officielt på grund af recession i Europa, men den ambitiøse Artioli havde også brændt en masse penge af på at købe Lotus fra General Motors i 1993. Han antyder selv i dokumentarfilmen “The forgotten supercar”, at Bugatti blev udsat for mafiametoder af konkurrenterne.
De elektriske skydedøre til receptionen er revnede og skal tvinges op med håndkraft.

Underleverandører blev presset til at stoppe leverancerne, og nye biler blev udsat for livsfarlig sabotage, som da styrehusene blev løsnet natten over på en stribe biler, der var på vej til en forhandler i Tyskland. Det kunne have endt i en katastrofe, hvis ejerne ville snuse til topfart på Autobahn.

Administrationsbygningen er rippet for alt af værdi – men ingen har gidet stjæle de gamle computere i receptionen. Bemærk i øvrigt Lotus-flaget i baggrunden – Romano Artioli ejede en årgang det britiske mærke og opkaldte Elise-modellen efter sin datter.

Det eneste, vi snuser til i dag, er støv, da Mattia tvinger de elektriske skydedøre med noble EB-logoer på glasset op og træder ind i den marmorbeklædte lobby. Bag et vindue står et par nøgne mannequin-dukker, der i sin tid bar Bugatti-merchandise.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe
Det imponerende showroom i glassiloen ser stadig flot ud. Bugatti brugte det for nogle år siden til at skyde nogle billeder af Bugatti Centodieci, som er en hyldestmodel til EB110.

Receptionen er tom bortset fra et arsenal af 90’er elektronik og en opslået telefonbog fra 1995. Jeg lurer ind i et stort rundt showroom. Der hænger et par nye Bugatti-vimpler, for det nu VW-ejede mærke brugte lokationen til at lancere modellen Centodieci sidste år, der var en hyldest til EB 110.

Søren går forgæves i merchandise-butikken, hvor EB110-ejere kunne se på matchende accessories til deres superbil i 90’erne.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også