Annonce:

Syret syn – kom med på forladt Bugatti-fabrik

Annonce:

VERDENS VILDESTE SUPERBIL BLEV SKABT HER
Der er to etager ovenpå, hvor designerne sad i lyse rum med panoramavinduer. Fabrikken ser topmoderne ud selv i dag. Arkitekten Giampaolo Benedini, der også endte med at fintune og blødgøre Marcello Gandini’s kantede EB 110-prototype, tegnede en fabrik, der i modsætning til andre ikke var bygget op som mørke og støjende haller.

Elevatorerne har forlængst kørt deres sidste tur, så vi tog trapperne op i den jordskælvsramte administrationsbygning.

ET JORDSKÆVL GJORDE ONDT
Vi tager trapperne op i administrationsbygningen, der er hårdt ramt af forfald. Enorme sætningsskader vidner om et jordskælv i 2012, og i de tomme, grå kontorlokaler står spande for at opsamle regn. Et rum er fyldt op med gamle IBM-computere, et andet har skabene fulde af bilblade fra 1990.

Et jordskælv i 2012 gik hårdt udover fabrikken, der på overfladen ellers ser ud til at være i god stand. Her ses en heftig sætningsskade på en væg.

På en væg hænger en kalender slået op på dommedagsmåneden: September 1995. Pludselig står vi på bossens kontor på tredje sal. Lokalet virker nærmest ydmygt, og støjen fra A22 motorvejen høres tydeligt, men Artioli havde også ry for at være en antielitær type, der kørte rundt mellem afdelingerne på sin cykel.

Bossen Romano Artioli’s gamle og ret beskedne kontor lå på 3. sal og med udsigt til motorvej A22, hvorfra du i dag tydeligt kan se den blå fabrik.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også