VERDENS VILDESTE SUPERBIL BLEV SKABT HER
Der er to etager ovenpå, hvor designerne sad i lyse rum med panoramavinduer. Fabrikken ser topmoderne ud selv i dag. Arkitekten Giampaolo Benedini, der også endte med at fintune og blødgøre Marcello Gandini’s kantede EB 110-prototype, tegnede en fabrik, der i modsætning til andre ikke var bygget op som mørke og støjende haller.
ET JORDSKÆVL GJORDE ONDT
Vi tager trapperne op i administrationsbygningen, der er hårdt ramt af forfald. Enorme sætningsskader vidner om et jordskælv i 2012, og i de tomme, grå kontorlokaler står spande for at opsamle regn. Et rum er fyldt op med gamle IBM-computere, et andet har skabene fulde af bilblade fra 1990.
På en væg hænger en kalender slået op på dommedagsmåneden: September 1995. Pludselig står vi på bossens kontor på tredje sal. Lokalet virker nærmest ydmygt, og støjen fra A22 motorvejen høres tydeligt, men Artioli havde også ry for at være en antielitær type, der kørte rundt mellem afdelingerne på sin cykel.