Torsdag eftermiddag præsenterede Polestar-ledelsen en redningsplan, der skal holde det kinesiske mærke kørende. De vil bygge en ny i Europa.
Polestar har offentliggjort et betydeligt underskud, men har samtidig annonceret planer om at producere biler i Europa. Selskabet, der er kendt for sine elbiler, rapporterede et nettotab på 323 millioner dollars (ca. 2,3 milliarder kroner) for tredje kvartal af 2024.
Trods de økonomiske udfordringer har Polestar ambitiøse planer for fremtiden. En central del af strategien er at lancere nye modeller, herunder Polestar 7, en kompakt SUV, der skal produceres i Europa.
– Polestar 7 bliver alt, hvad vores kunder forventer af os, både hvad angår design og ydeevne, udtaler Polestars nye designchef, Philipp Römers.
Polestar 7 forventes at spille en afgørende rolle i selskabets bestræbelser på at vende udviklingen og opnå rentabilitet.
– Vi forventer, at 2025 bliver det stærkeste år i Polestars historie, siger administrerende direktør Michael Lohscheller.
Udover nye bilmodeller satser Polestar på indtægter fra salg af emissionsrettigheder. EU’s strenge emissionsregler giver Polestar mulighed for at sælge CO2-kreditter til andre bilproducenter.
Polestar forventer at generere et trecifret millionbeløb i dollars på emissionsrettigheder allerede i år. Over en årrække kan salget af emissionsrettigheder potentielt indbringe milliarder i indtægter. Polestar har allerede etableret en CO2-pulje med fire producenter for 2025.
Polestars økonomiske situation er dog fortsat udfordrende. Selskabet havde en negativ bruttomargin på 2,4 procent på solgte biler i tredje kvartal. I september 2024 havde Polestar kun 501 millioner dollars i likvide midler.
For at styrke sin finansielle situation har Polestar sikret sig nye banklån på 800 millioner dollars i december.
Polestar har haft vanskeligheder med at nå sine salgsmål. Planen om at sælge 290.000 biler i 2024 resulterede i færre end 50.000 solgte enheder.
Michael Lohscheller, der tiltrådte som administrerende direktør i 2024 efter fyringer af Thomas Ingenlath samme år, har lovet at forbedre Polestars resultater.
Lohscheller præsenterede sin redningsplan på et pressemøde torsdag. Planen inkluderer målsætninger om positivt justeret EBITDA før afskrivninger og renteomkostninger allerede i år, samt positiv pengestrøm i 2027.
Markedet har reageret med en vis skepsis på Polestars planer. Aktien faldt ti procent i førhandlen, før Nasdaq-børsen åbnede.
Polestars fremtid afhænger af, om selskabet kan realisere sine ambitiøse mål og vende en dundrende underskudsforretning om.