Tænketanken forklarer dog ikke, hvordan de opgør strøm i liter.
Den konservative tænketank The Texas Public Policy Foundation, der bl.a. støttes økonomisk af olieselskaber som Chervon og og ExxonMobile, er kommet frem til noget vildt.
Nemlig at elbil-ejere betaler hele 31,2 kr. literen eller 118 kr. pr. US-gallon (3,78 liter, red.) for den strøm, deres elbil bruger.
Det skriver tænketanken i udgivelsen “Overcharged Expectations: Unmasking The True Costs of Electric Vehicles.”
Tænketanken bruger 15 sider på at forklare, hvordan den amerikanske regering skjuler ‘den reelle udgift til elbilen’ med skatterabatter og andre fordele til elbils-ejere.
LÆS OGSÅ: Rimac Nevera er verdens hurtigste bil…. i bakgear!
Tænketanken skriver, at regner man alle omkostninger til en elbil sammen, vil det at eje sådan én svare til at betale hele 31,2 kr. pr. liter benzin i en bil med forbrændingsmotorer.
Når elbil-ejerne ikke betaler i nærheden af det beløb, skyldes det, siger tænketanken, at el-bilisterne får dækket skjulet omkostninger af staten.
Bilister betaler eksempelvis ikke direkte for, at der bliver sat offentlige ladestandere op. Men skal det være retvisende, skal denne udgift også regnes med, siger The Texas Public Policy Foundation.
Omvendt nævner tænketanken ikke, at der også er ‘skjulte omkostninger’ i forbindelse med at eje en bil med forbrændingsmotorer.
Nogen skal eksempelvis betale for at hente olie op fra jorden. Ligesom benzin/diesel skal forarbejdes og transporteres flere gange, før det bliver til fremdrift i en fossilbil.
På den anden side er en pris på 31 kr. literen ikke helt ved siden af. Altså hvis man vil lade, når det er absolut dyrest ude i byen. Hos FDM har man regnet lidt på det.
Strøm uden abonnement kan eksempelvis godt koste 9 kr. pr. kWh, når den er dyrest. Det vil, siger FDM, svare til, at en liter strøm løber op i 30 kr., når sammenligningsgrundlaget er en benzinbil der kan køre op til 15 km/l.