Hvis man vil spare penge på brændstoffet, er det nu, der skal tankes. 1. januar 2025 hæver regeringen nemlig afgifterne på benzin og diesel.
Fra 1. januar 2025 bliver det dyrere at tanke benzin og diesel, da regeringen indfører højere afgifter på begge brændstoftyper. Samtidig sænkes elafgiften en smule. Dette vil påvirke bilister forskelligt, afhængigt af kørselsmønster og biltype.
Afgiftsstigningerne er en del af en tidligere vedtaget skatteaftale, Forårspakke 2.0, fra 2009 som justerer energiafgifterne efter nettoprisindekset.
Fra nytår vil afgiften på benzin stige med 23 øre pr. liter, mens dieselafgiften forhøjes med 15 øre pr. liter. For diesel gælder desuden en ekstra stigning på 65 øre pr. liter som følge af en aftale om det grønne råderum.
For en gennemsnitlig benzinbil, der kører 16 kilometer på literen og tilbagelægger 20.000 kilometer om året, vil det betyde en ekstra omkostning på 288 kroner i løbet af 2025.
Dieselbilister kan derimod forvente en større samlet stigning. Beregninger fra FDM viser, at diesel kan blive 1,05 kroner dyrere pr. liter.
Der er dog en justering, der giver en mindre lettelse for nogle dieselbilister. Den såkaldte udligningsafgift, som tidligere blev lagt oven i den halvårlige ejerafgift, sløjfes. Dette betyder, at dieselbilister med et lavt årligt kørselsforbrug kan opleve en mindre samlet omkostning.
– De kommende afgiftsstigninger rammer dieselbilisterne hårdest. Samlet set bliver diesel dyrere, men afskaffelsen (der er en justering, red.) af udligningsafgiften opvejer en del for dem, der kører under 10.000 kilometer om året.
– For dem, der kører 30.000 kilometer, vil de samlede ekstra udgifter være knap 2.000 kroner, siger FDM’s forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
For elbilister ser billedet anderledes ud. Elafgiften sænkes med 4 øre pr. kWh, hvilket giver en marginal lettelse for dem uden afgiftsrefusion. Elbilister med ladeboks og afgiftsrefusion vil dog ikke bemærke forskellen, da ladeoperatørerne typisk refunderer afgiften fuldt ud.
FDM anbefaler, at elbilister, der kører mere end 5.000 kilometer om året, sikrer sig en ladeløsning med afgiftsrefusion for at opnå de lavest mulige udgifter.
”Selvom energiafgifterne generelt stiger, vil det i 2025 være mindre markant end tidligere år. For de fleste bilister vil de ekstra omkostninger være beskedne. Det viser dog igen, at elbiler samlet set er billigere at eje og køre, navnlig hvis man kan lade hjemme,” siger Ilyas Dogru.
Hovedpunkterne er i aftalen:
- Benzinafgiften stiger med 23 øre pr. liter.
- Dieselafgiften stiger med 15 øre pr. liter, samt yderligere 65 øre pr. liter.
- Udligningsafgiften for dieselbiler afskaffes.
- Elafgiften falder med 4 øre pr. kWh.
De nye afgiftsændringer fra 1. januar 2025 vil derfor have forskellig effekt afhængigt af, hvilken biltype man kører, og hvor mange kilometer man kører om året.