Tesla Motors er henover de seneste måneder blevet mange milliarder af kroner mindre værd. Det hænger sammen med topchefen.
Man kan sige meget om Elon Musk. Men det seneste træk fra verdens rigeste mand har ikke været populært. I hvert fald ikke blandt Teslas aktionærer. Tesla-aktien har således tabt hele 35 procent af sin værdi siden 25. april i år. Det svarer ifølge Macrotrends til, at Tesla har tabt 2.862 mia. kr. af sin markedsværdi.
Når der kan sættes så specifik en dato på Tesla-aktiens nedtur, skyldes det, at det var på denne dag, at Elon Musk første gang luftede tanken om at købe det sociale medier.
Bilmærker træder på bremsen
Siden gik forhandlingerne i hårdknude. Men i slutningen af oktober gjorde han alvor af tilbuddet og smed 330 mia. kr. på bordet for selskabet bag det sociale medier.
Straks reagerede en række store annoncører – heriblandt flere bilmærker – ved at trække deres annoncering på platformen tilbage. Indtil videre hedder det sig.
Musk har dog allerede ryddet godt ud i Twitters ansatte. Også på chefgangene hvor bl.a. den administrerende direktør, samt økonomi- og den juridiske blev smidt på porten.
De andre har også tabt
Selv tager Elon Musk det nu meget roligt, at han har fået endnu flere kasketter på. Eller så roligt som man nu kan tage det i rollen som verdens rigeste.
– Min arbejdsmængde er gået fra, jeg ved ikke hvad, måske 78 timer om ugen til 120 timer om ugen. Men når Twitter er på rette spor, tror jeg, det bliver meget nemmere at styre end SpaceX og Tesla.
Retfærdigvis skal det siges, at Tesla langt fra er de eneste, som har tabt i værdi på aktiemarkedet de seneste måneder. Heller ikke de andre bilmærker går fri af det blodbad, der lige nu er på alverdens børser.
GM har tabt 11 procent af sin værdi, mens Ford er 11 procent mindre værd end for bare syv måneder siden.