Annonce:

Tesla-batteri døde efter 90 dage – “Det koster 120.000 kr.”

En mand fra Gjøvik i Norge står med en regning på 120.000 kroner til et nyt batteri. Og det bare 90 dage efter, han købte en brugt Tesla Model S.

Annonce:

En mand fra Gjøvik i Norge stod pludselig midt i et mareridt, efter at have købt en brugt Tesla Model S fra 2014.

Tre måneder efter købet var batteriet dødt, og regningen for en udskiftning blev anslået til hele 120.000 kr.

Manden havde købt bilen i efteråret 2022 fra en brugtbilforhandler i Hamar for 299.000 kroner. Men i januar året efter ville bilen ikke længere starte.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Motor.

Efter en fjerndiagnose fra Tesla blev det konstateret, at batteripakken var defekt. Da bilen i køberens øjne kun var tre måneder gammel, blev han ramt af den store frygt og betænkelighed, mange har ved ældre elbiler – nemlig risikoen for et ødelagt batteri.

LÆS OGSÅ: Kæmpe bil-leverandør vil fyre 950 ansatte omgående


Tesla estimerede, at udskiftningen af batteriet ville koste 120.000 kroner. Hvilket straks fik bilens ejer til at klage over købet hos brugtbilsforhandleren.

Her mødte han ifølge eget udsagn dog en mur af tavshed. Efter gentagne forsøg på kontakt uden resultat, valgte han at indbringe sagen for det norske ‘Forbrukertilsynet’ og senere Forbrukerklageutvalget. Begge instanser forsøgte også forgæves at få en reaktion fra forhandleren.

Som følge af det manglende svar traf Forbrukerklageutvalget afgørelse om, at bilforhandleren Hernes & Co skulle tage bilen retur og tilbagebetale hele købesummen på 299.000 kroner. Desuden skulle Tesla-ejeren have renter oveni tilbagebetalingen som en form for kompensation.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge forbrugerkøbeloven påhviler bevisbyrden for bilens tilstand forhandleren, når der opstår en alvorlig fejl som et defekt batteri inden for kort tid efter købet. De samme regler gælder i øvrigt i Danmark.

I dette tilfælde skulle forhandleren have bevist, at fejlen ikke eksisterede, da bilen blev købt. Men da virksomhedens ejer aldrig reagerede på klagerne, blev sagen afgjort til køberens fordel.

Denne oplevelse understreger de risici, der kan være ved køb af brugte elbiler, især ældre modeller, hvor batteriproblemer kan koste dyrt, hvis ikke dele af batteriet kan udskiftes.

Responsiv Iframe

Robert Strøm er en anden af de bilejere, der nu står med en gigantisk regning, fordi batteriet i hans elbil er kollapset. Bilimportøren vil absolut ikke hjælpe. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også