Annonce:

Tesla-direktør bekræfter – Cybertruck kommer aldrig til Europa

Vicedirektøren i Teslas ingeniørafdeling slår det sidste luft ud af håbet, om at vi nogensinde ser Cybertruck i Europa.

Annonce:

Efter års ventetid er Tesla Cybertruck her endelig. Eller det vil sige her i Europa har vi endnu ikke set den. Og det kommer vi sandsynlig vis aldrig til

Det bekræfter Teslas Vice President of Vehicle Engineering Lars Moravy i et interview med den hollandske udgave af Top Gear.

– Først og fremmest er markedet for pickup’er kæmpe i USA. Hos jer er det anderledes.

– Og for det andet kræve europæiske regler, at vi dækker udragende dele i et 3,2 millimeter tykt, beskyttende lag. Det kan ikke lade sig gøre på et 1,4 millimeter lag af rustfrit stål, siger Lars Moravy.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Flere danskere skrotter Tesla – sælger ud for 242 millioner kr.

Noget andet er, at Cybertruck ganske enkelt er for tung. Bevares, topmodellen med tre motorer og samlet set 850 hestekræfter har formentlig intet problem med at slæbe bilen afsted. Men det har folk med et almindelige kørekort til personbil inden for EU.

Det vi i Danmark kender som “Kategori B”. Med sådan et må man sidde bag rattet, så længe bilen ikke vejer over 3,5 ton. Og selvom om Cybertruck vejer mindre end 3,5 ton i sig selv, er det før, nyttelast regnes med.

Regner man nyttelasten med, vejer Cybertruck 4,2 ton. Og den slags vægt kræver andet og mere end en bestået køreprøve til personbil. I hvert fald herhjemme.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

At køre rundt i en Cybertruck i Danmark vil med andre ord kræve kørekort til lille lastbil. Også kendt som kategori C1.

Noget helt tredje er, at antallet af Cybertrucks, Tesla ville kunne sælge i Europa, er ekstremt begrænset. Europæerne gider ganske enkelt ikke køre i pickups.

For det fjerde vil Tesla skulle udstyre europæiske Cybertruck med et helt andet ladestik. Og selvom det nok ikke er verdens største forhindring at skifte ladestik fra Teslas egen NACS-standard til det europæiske CCS2-stik, er det altså kun med til at gøre bilen mindre attraktiv uden for USA.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også