En svensk Tesla-ejer skal ikke kun betale 700.000 kroner for forsøg på forsikringssvindel. Han er også dømt for det efter ekskonens afsløring.
En Tesla-ejer i Sverige er blevet dømt for forsikringssvindel, efter hans ekskone afslørede ham med en video optaget på sin mobiltelefon.
Videoen viser, hvordan manden bevidst forlader sin plads i førersædet og lader Teslaen køre på autopilot, hvorefter bilen kører galt.
Hændelsen fandt sted i august sidste år på rute 56 uden for byen Tärnsjö. Den 35-årige mand kørte i sin Tesla, mens hans daværende kone sad på bagsædet. Manden besluttede sig for at teste bilens autopilot-funktion, og han ‘hoppede’ derfor over på passagersædet.
Alt sammen mens ekskonen filmede det hele. Efter få sekunder begyndte Teslaen at bippe og deaktiverede autopiloten. Manden forsøgte at gribe ind fra passagersædet, men det var for sent. Bilen kolliderede med autoværnet.
Da manden anmeldte ulykken til forsikringsselskabet, påstod han, at bilen var skredet ud, og at hjulene havde låst sig. Han undlod at nævne, at han havde aktiveret autopiloten og forladt førersædet.
Det skriver Sala Allehanda.
Manden og ekskonen blev senere skilt, og i forbindelse med skilsmissen overdrog ekskonen videoen af hændelsen til politiet. Videoen afslørede mandens forsøg på forsikringssvindel og grov uagtsom kørsel.
Sagen endte i landsretten, hvor manden blev kendt skyldig. Han modtog en betinget dom og 200 timers samfundstjeneste. Derudover skal han betale 716.570 svenske kroner i erstatning til forsikringsselskabet for svindlen.
I retten hævdede manden, at han troede, at Teslaen automatisk sendte videoen af hændelsen til forsikringsselskabet. Han påstod også, at ekskonen havde bedøvet ham med en drink, men denne påstand kunne ikke bevises.
Dumme bilister er der i øvrigt nok af i trafikken. En ny undersøgelse har eksempelvis afsløret, at kun 6 ud af 10 bilister ved, hvornår de skal bruge blinklyset.
Og nu vi er ved det med dummer bilister, måtte Audi til 2023 tilbagekalde næsten 100.000 elbiler i USA, fordi ejerne blev ved med at oplade bilerne forkert. Helt konkret satte Audi-ejerne nemlig deres biler til at lade via underdimensionerede stikkontakter.
Noget i sidste ende kunne føre til nedsmeltninger og kortslutninger. Egentlig ville bilmærket have løst problemet med et advarselsmarkat på bilerne, men det var ikke nok.