På listen står mere end 50 bilforhandlere. Men Tesla er altså den eneste bilimportør, der er havnet i skammekrogen.
Den danske del af amerikanske Tesla Motors er havnet et meget uheldigt sted. Nemlig i det såkaldte i det i et såkaldt udhængsskab på Ankenævnet for bilers hjemmeside.
Det sker fordi en dansk Tesla-ejer har fået nævnets ord for, at han har ret til en erstatning på 5.000 kr. fra mærket på grund af noget software. Model 3-ejeren havde egentlig krævet, at Tesla købte bilen tilbage.
Men så langt er Ankenævnet for biler altså ikke klar til at gå.
Kort fortalt handler sagen om, at Tesla uden varsel fjernede bilens autopilot-funktion og erstatte den med en kamera-løsning kaldet Tesla Vision. Det hele skete med en softwareopdatering, skriver Finans.
Tesla afviser alt
Og spørger man den danske Model 3-ejere har det kun gjort bilen ringere.
– Tesla Vision leverer væsentlig dårligere funktionalitet end det oprindelige autopilot-system,
– Jeg mener, at sagen er af principiel karakter i forhold til, at producenten udsender en softwareopdatering, som fjerner konkrete egenskaber (og sikkerhedssystemer) fra bilen, som er væsentlige for mig som køber, skriver vedkommende i klagen til ankenævnet.
Tesla mener omvendt ikke, at der er noget at komme efter. Alle Tesla-ejere accepterer nemlig ‘løbende opdateringer’, når de køber en model fra mærket. Det amerikanske mærke har da heller ikke tænkt sig at efterleve Ankenævnet for bilers afgørelse.
På samme liste som “Hej Facebook-venner”-forhandler
Over for Finans har Tesla i en kortfattet mail afvist at svare på, hvorfor man ikke vil leve op til afgørelsen.
Afgørelsen fra ankenævnet betyder dog, at Tesla er havnet på samme liste, som den selvudråbte “Danmark mest kendte bilforhandler” Erik Ostenfeldt Jensen var hyppig gæst på.
En bilforhandler hvis kritisable forretningsmetoder DR-programmet ‘Kontant’ afslørede i januar sidste år. Læs mere om den sag her.