Bare fordi der er mange af dem, er det ikke nødvendigvis godt. Heller ikke i synshallerne hvor Tesla Model klarer sig værst til syn, siger Tüv.
Tesla Model 3 placerer sig endnu en gang som den værste bil i den tyske Tüv-rapport over periodiske bilsyn.
Rapporten, som analyserer, hvordan forskellige bilmodeller klarer sig ved de perodiske syn, fremhæver også typiske problemområder for elbiler.
Ifølge den seneste rapport fra Tüv, der har undersøgt ti elbilsmodeller, er der der intet som adskiller elbilen fra benzin- og dieselbiler. Biltyperne klarer sig generelt lige godt eller skidt, alt efter hvordan man ser på det.
– Det generelle billede viser, at elbiler teknisk set ikke er mere eller mindre sikre end biler med forbrændingsmotorer, siger Tüv-direktør Joachim Bühler.
Det skriver Handelsblatt.
Rapporten afslører dog, at visse fejl går igen på elbilerne. Hjulophængene er et hyppigt problem, da de ofte slides hurtigere på grund af elbilernes høje vægt.
LÆS OGSÅ: Kinesiske elbilers forspring er fortid, siger Renault
Desuden er bremserne på mange elbiler i dårlig stand. Dette skyldes, at regenerativ bremsning, hvor bilen bremser ved at genanvende energi fra elmotoren, gør den almindelige bremsepedal overflødig for mange bilister.
Tesla Model 3, som også lå på sidstepladsen i sidste års rapport, klarer sig dårligst igen i år. Over 14 procent af tre år gamle Tesla Model 3-biler dumper det første syn.
For biler i alderen fire til fem år ligger Tesla stadig lavest i statistikken. Ud over problemer med bremser og hjulophæng rapporterer Tüv også om hyppige fejl i bilens forlygter og andre belysningskomponenter.
– Det tyder på manglende service og vedligeholdelse, siger Joachim Bühler.
En mulig forklaring kan være, at Tesla ikke har et fast krav om regelmæssig service. Mange af fejlene kunne sandsynligvis være blevet undgået, hvis ejerne havde tjekket bilerne forud for synet.
Mens Tesla Model 3 klarer sig dårligst, er Renault Zoe heller ikke uden problemer – ni procent af de franske elbiler dumper det første syn. Derimod klarer Volkswagen e-Golf og de nyere ID-modeller sig bedre.
På tværs af alle biler, uanset alder eller drivmiddel, var 20,6 procent fejlbehæftet i Tüvs rapport. Blandt ældre modeller som Renault Twingo og Dacia Logan, der er 12-13 år gamle, fejler over 40 procent.
I modsætning hertil har den to-tre år gamle Honda Jazz kun en fejlrate på 2,4 procent og klarer sig bedst i rapporten.