I første kvartal 2025 faldt Tesla-salget i samtlige europæiske lande – med én bemærkelsesværdig undtagelse.
Tesla har det svært i Europa. Nye tal viser, at bilproducentens salg er faldet i samtlige europæiske lande i første kvartal af 2025 – undtagen i Storbritannien.
Her er salget tværtimod er steget med seks procent. Det sker, samtidig med at resten af elbilmarkedet i Europa fortsætter med at vokse.
Ifølge opgørelsen leverede Tesla 37 procent færre biler i Europa i årets første tre måneder sammenlignet med samme periode i 2024, som i forvejen var et nedgangsår for mærket.
Kraftigt Tesla-fald i Tyskland og Frankrig
Tallene viser, at Tyskland – tidligere Teslas største marked i Europa – er hårdest ramt med et fald på hele 62,2 procent. Dermed er landet rykket ned på en tredjeplads blandt Teslas europæiske markeder.
Frankrig følger trop med et fald på 41,1 procent, mens lande som Belgien, Danmark, Sverige og Schweiz også har mere end halveret deres Tesla-køb i forhold til året før.
Land | Q1 2024 | Q1 2025 | Ændring |
---|---|---|---|
Tyskland | 13.068 | 4.935 | -62,2 % |
Storbritannien | 11.768 | 12.474 | +6,0 % |
Frankrig | 11.360 | 6.696 | -41,1 % |
Belgien | 7.219 | 3.019 | -58,2 % |
Danmark | 3.558 | 1.549 | -56,5 % |
Schweiz | 3.264 | 1.238 | -62,1 % |
Priskrig og højrekørsel kan forklare britisk undtagelse
At salget i Storbritannien går mod strømmen, kan ifølge flere kilder skyldes lavere priser på Tesla-biler – især Model Y. Her starter leasingprisen ved kun 399 pund (cirka 4.000 kr. om måneden), mens samme model i Tyskland koster over 570 euro om måneden (over 4.200 kr.).
En anden mulig forklaring er forskellen i importforhold. I modsætning til resten af Europa er Storbritannien ikke underlagt EU’s told på kinesiske elbiler, hvilket kan gøre det billigere at importere biler produceret i Kina – som Model Y.
Dertil kommer, at mange Tesla-biler i Storbritannien købes som firmabiler, ofte bestilt måneder i forvejen.
Den nye luksusafgift på elbiler over 40.000 pund, som trådte i kraft 1. april 2025, kan også have fået mange til at fremskynde købene.
Tesla kæmper med brand og konkurrence
Ifølge markedsanalytikere handler Teslas problemer ikke kun om priser. Brandet er under pres, og konkurrencen fra både europæiske og kinesiske elbilproducenter er blevet langt skarpere.
Model Y har haft leveringsproblemer som følge af et designskifte, men det forklarer ikke hele nedgangen.
Salget af Model 3 er også faldet med 11 procent i Europa sammenlignet med første kvartal 2024, på trods af en nylig opdatering.
Flere investorer og analytikere peger på ledelsen – og især Elon Musk – som en medvirkende årsag til problemerne. “Det her er et selvforskyldt problem,” lyder det fra flere stemmer i Tesla-kredse.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: boosted@boosted.dk