Det er slut med at tage Cybertruck i bytte. I hvert fald hos Tesla, der ikke vil have noget med de brugte biler, som kunderne kommer med, at gøre.
Interessen for Tesla Cybertruck er tørret ud. Elon Musks forventning om 250.000 biler om året er langt fra nået, og 2.400 biler, der ikke kan sælges, hober sig op.
Salget af Tesla Cybertruck dykker markant. Interessen for den specielle pickup svinder ind. Elon Musks store forventninger til salget er slet ikke blevet indfriet, og nu vil Tesla ikke længere tage bilen i bytte.
Lige nu står der 2.400 usolgte Cybertrucks på lager hos Tesla. De mange biler vidner om en aftagende efterspørgsel.
Det skriver mediet Electrek.
Elon Musk forudsagde ved lanceringen et globalt salgstal. Han forventede 250.000 solgte Cybertrucks om året.
Virkeligheden ser dog anderledes ud for Tesla. Indtil videre er der kun solgt omkring 40.000 eksemplarer globalt.
Det svarer til kun 16 procent af det årlige salgsmål. Et fald på 84 procent i forhold til forventningen.
Udfordringer på flere fronter for Cybertruck
Bilen har haft svært ved at opnå godkendelse i EU. Det skyldes primært bilens design og konstruktion.
Situationen har fået eksperter til at drage paralleller. De sammenligner med historiske bilfiaskoer.
Eric Noble er leder af konsulentfirmaet Carlab. Han udtalte til Forbes: “Det er i samme liga som Edsel”.
Han henviser til Fords fejlslagne bilmærke Edsel fra 1950’erne. Edsel solgte kun 63.000 biler årligt mod en forventning på 200.000.
Hypen omkring Cybertruck ser ud til at være aftaget betydeligt. Den store medieomtale ved lanceringen er stilnet af.
Problemer på brugtmarkedet for Tesla
Den manglende interesse for nye biler påvirker også brugtmarkedet. Værdien af brugte Cybertrucks er under pres.
Tesla selv er holdt op med at tage Cybertrucks i bytte. Det skriver Economic Times.
Nogle ejere har forsøgt at henvise til kontrakter. De vil have Tesla til at tage bilen tilbage som aftalt. Men det er altså ikke sket.
Andre bilforhandlere viser heller ikke interesse for den elektriske pickup. De vil simpelthen ikke tage bilen ind som lagerbeholdning.
Samlet set tegner der sig et billede af en bilmodel. En bilmodel der kæmper mere end forventet på markedet.
Tesla har dog også succeser og et bredt modelprogram. Alene i de første dage efter den faceliftede Model Y blev præsenteret stod mere end 70.000 kunder i kø. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk