Den har vรฆret udsat for attentat, kritik og stor debat. Men nu stopper Tesla udvidelsen af fabrikken i Berlin. Bilsalget kan ikke fรธlge med.
โ Vi vil ikke bruge flere milliarder pรฅ at udvide fabrikken, uden at signalerne er meget klare om, at markedet ogsรฅ efterspรธrger det.
Sรฅdan siger fabrikschef pรฅ Teslas fabrik i udkanten af Berlin Andrรฉ Thierig om bilmรฆrkets beslutning om ikke at udvide hans arbejdsplads.
Det var ellers planen, at Tesla ville bygge op mod en million biler i Tyskland om รฅret. Lige nu kan man โkunโ bygge godt det halve.
Men planen har mรธdt stor modstand fra bรฅde lokalbefolkningen og aktivister. Sidstnรฆvnte er endda gรฅet til angreb pรฅ fabrikken. Lรฆs mere om det her.
LรS OGSร : Audi gรธr klar til at droppe ikonisk logo pรฅ biler
Nu ser udvidelsesplanerne ud til at falde fra hinanden. Det er primรฆrt et faldende salg af nye biler, der fรฅr Tesla til at trรฆde pรฅ bremsen.
Det skriver Berliner Zeitung og det tyske nyhedsbureau DPA.
โ Vores planlรฆgning i begyndelsen af รฅret forudsagde en vรฆsentlig stรฆrkere vรฆkst, hvilket ikke er sket, siger fabrikschef Andrรฉ Thierig ifรธlge Berliner Zeitung.
Det er dog ikke, fordi Tesla helt har afskrevet udviklingen af fabrikken i nรฆrheden af den tyske hovedstad. Men nu hedder det sig, at fabrikkens ledelse vil vente pรฅ, at โmarkedet er klar til detโ.
Herhjemme kan Tesla da ogsรฅ notere sig, at man ikke lรฆngere er det mest populรฆre bilmรฆrke. For selvom mere end halvdelen af alle nye biler herhjemme pรฅ grund af afgiftsfritagelse er elbiler, sidder et andet, gammelkendt mรฆrke pรฅ tronen nu. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: