En ny type ladestation fra kinesiske BYD sætter Tesla under pres – og en ekspert forstår ikke, hvorfor Elon Musks Superchargere halter så langt bagud.
Verdens største producent af elbiler, BYD, har netop præsenteret et nyt ladesystem, som kan levere strøm til 400 kilometer kørsel på bare fem minutter.
Det er fire gange hurtigere end, hvad Teslas Superchargere kan præstere.
Det har fået brancheeksperter og medier som Forbes til at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor Tesla ikke kan følge med – og hvad det betyder for mærkets position i fremtidens opladningskapløb.
Peter Lyon, der skriver for Forbes og har fulgt bilindustrien i årtier, kalder forskellen mellem de to systemer „bemærkelsesværdig‟.
Han peger på, at BYD’s nye flash-ladere har en maksimal ydelse på hele 1.360 kW, mens Teslas nyeste V4 Superchargere kun når 325 kW.
BYD har sat en ny standard
– Det er en teknologisk kløft, som Tesla næppe kan ignorere, skriver Lyon.
Han undrer sig især over, at Tesla – som længe har været kendt som pionér i elbilindustrien – tilsyneladende er blevet overhalet af et mærke, der for få år siden næsten ikke eksisterede på det globale elbilkort.
BYD har planer om at installere de nye ladere på over 4.000 lokationer i Kina i år. Her vil man altså kunne oplade sin elbil næsten lige så hurtigt, som man fylder benzin på en almindelig bil.
I USA er teknologien dog ikke på vej endnu. Det skyldes ikke manglende vilje, men en amerikansk toldmur på 100 %, som effektivt blokerer kinesiske elbiler – herunder BYD – fra det amerikanske marked.
Dermed går USA glip af den hurtige teknologi, som netop kunne være med til at skubbe elbilmarkedet endnu længere frem.
Tesla-aktien dykkede efter nyheden
Da nyheden om BYD’s lynladere kom ud, reagerede markedet med det samme. Teslas aktiekurs faldt med næsten 5 % på én dag. Ifølge Forbes kan det være et udtryk for, at investorerne begynder at tvivle på Teslas førerposition i elbilindustrien.
Samtidig bliver forskellen mellem de to mærkers teknologier sværere at bortforklare, særligt i en tid hvor hurtig opladning er en af de mest afgørende faktorer for, om elbiler reelt kan konkurrere med benzin- og dieselbiler på verdensplan.
Tesla har haft et vanskeligt 2025. Salget er faldet i både USA, Europa og Kina, og Cybertruck-modellen har fået negativ omtale for tekniske fejl og paneler, der falder af under kørsel.
Tesla under pres fra flere sider
I samme periode har BYD ikke kun overhalet Tesla i antallet af solgte elbiler, men også lanceret nye teknologier, som direkte overgår Teslas løsninger.
– Flere har overgået Tesla i både software, rækkevidde og intelligent kørsel, lyder det fra Tu Le fra konsulentfirmaet Sino Auto Insights til Forbes.
Særligt på opladning er forskellen nu så tydelig, at det vækker undren hos flere i branchen. Hvorfor har Tesla ikke en løsning, der matcher konkurrentens hastighed? Og hvordan vil mærket svare igen?
Læs flere artikler efter annoncerne: