Når det kommer til elbiler, halter Ford og mange andre bilmærker bagefter. Nu har Tesla sendt Ford-direktøren lidt ironisk hjælp.
Selv siger Fords direktør, at det er fantastisk for bilindustrien. Men det må alligevel stikke lidt, når et mærke som Tesla – der er langt yngre end Ford – ja… stikker af.
Og det er kun at gnide salt i et åbent sår, at Tesla har tid til at bemærke det med en gave svøbt i tyk ironi i stedet for glitrende papir.
Alligevel bekræfter Fords direktør, Jim Farley, nu, at Tesla har sendt ham en manual, der forklarer hvordan man bygger en bil med 48 volts-teknologi. Og altså ikke 12 volt som har været tilstrækkelig i mange år.
Ifølge den amerikanske journalist Jason Cammisa har Tesla dog ikke kun sendt dokumentet med instruktioner til Ford-direktøren. Samtlige topchefer i bilindustrien har fået det samme stykke papir.
LÆS OGSÅ: Kasper skammer sig over at eje en Tesla
Bevares, Tesla er ikke de eneste, der bygger biler med højere spænding på batteriet. Hos Volkswagen-koncernen gør man det hos Bentley og Audi for at kunne give den elektronisk styrede undervogn noget at leve af i de rigtig dyre modeller.
Men faktisk behøver det ikke koste millioner af kroner at køre rundt i en bil med 48 volt i stedet for de ‘almindelige’ 12 volt.
Sydkoreanske Kia bruger eksempelvis 48 volt-spænding til deres hybridteknologi. Men Tesla mener altså, at Ford skal hjælpes lidt på vej.