Tesla skovlede penge ind sidste år. En god del af pengene kom fra konkurrenterne, der ikke havde andet valg.
1,8 milliarder dollar eller 12 milliarder danske kroner.
Det var, hvad Tesla sidste år solgte sine CO2-kvoter for til andre bilmærker. CO2-kvoterne skal bilmærkerne, som stadig bygger biler med forbrændingsmotorer, bruge for ikke at komme i klemme med EU-systemet.
Der vanker nemlig heftige bøder, hvis deres produktion overskrider en række fastsatte emissionskrav.
Det skriver Automotive News.
LÆS OGSÅ: Brugte Tesla ‘forkert’ – det kostede ham over 135.000 kroner
En straf, Tesla helt kan køre uden om, fordi mærket udelukkende bygger elbiler. Men kvoterne har man altså stadig – og de er en fed forretning at sælge ud af.
Samlet set har Tesla siden 2009 tjent intet mindre end 12 milliarder dollar, svarende til 62 milliarder danske kroner, på at sælge netop CO2-kvoter til konkurrenterne.
Overskrider bilproducenterne kvoten, vanker der bøder på 95 euro – knap 710 danske kroner – pr. gram, der er overskredet med. Tallet ganges derefter med antallet af biler solgt i EU.
Bøderne kan derfor blive rimeligt heftige. Både kineserne og i den amerikanske delstat Californien har man sat et lignende sanktionsregime i værk over for bilproducenterne.