Teslas nye 4680-batterier skulle revolutionere elbilen. Men efter fire år, er der ingen uden for bilmærket, som har set noget til produktionen. Nu har Elon Musk stillet et ultimatum.
Teslas administrerende direktør Elon Musk har angiveligt stillet sine ansatte et ultimatum. Der skal gang i serieproduktionen af det såkaldte 4680-batteri i år.
Ellers… Ja, ellers vil det være fem år siden, at Tesla lovede omverdenen, at batteriet ville lade i mærkets biler.
Ifølge oplysninger, som mediet The Information bringer, har batteriafdelingen fået af Teslas administrerende direktør at vide, at hvis det ikke lykkes dem at producere tørcoatede elektroder inden udgangen af 2024, vil projektet, og dermed deres arbejdsplads, blive lukket helt ned.
Sker det, vil det i så fald ikke være første gang, Elon Musk tømmer en Tesla-afdeling helt for ansatte. Tilbage i april fyrede Musk samtlige ansatte i Supercharger-afdelingen. En beslutning han dog hurtigt fortrød igen.
LÆS OGSÅ: Særlig kørekort-regel forsvandt i Danmark 1. juli
Det betyder dog ikke, at alle ansatte er vendt tilbage til deres job. Langt fra faktisk. For selvom Tesla igen leder efter folk, er der langt fra slået stillinger nok op til at fylde ud efter i alt 14.000 fyringer i april måned.
Tesla lægger i dag faktisk allerede 4680-batteriet i Cybertruck. Men der er tale om en hybridløsning, som ikke lever helt op til det, mærket lovede for fire år siden.
Lykkes det ikke Tesla at lave batterierne, vil man stadig kunne købe batteritypen af underleverandører. Men hvor meget bilmærket skal betale for den slags vides ikke.
Der skal bl.a. være for at undgå store regninger til underleverandører, der presser Tesla-toppen til at komme med en deadline.
Som det er lige nu, bruger Tesla både mange penge og store mængder energi på at tørre sine såkaldt våd-coatede batteri-elektroder i store ovne. Det er den proces, man gerne vil undgå.
En anden måde at fremstille batterier er ikke det eneste metode, Tesla måske må opgive. Også gigacastning, som det amerikanske bilmærke ellers er pionerer inden for, hænger i en tynd tråd. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her