Tesla, Volvo og Polestar er nogle af de mærker som igen står til at tjene milliarder af kroner på bilmærker, hvis flåde af modeller ikke er helt elektrisk og dermed risikerer bøder.
Tesla står til at tjene milliarder af kroner på at lade andre bilproducenter købe sig adgang til deres emissionspulje.
Ordning, som er helt lovlig, giver bilmærker, der ikke lever op til EU’s skærpede emissionskrav, mulighed for at undgå bøder ved at betale sig til en lavere gennemsnitlig CO2-udledning.
EU’s skærpede emissionskrav presser bilproducenter til at finde løsninger for at reducere deres CO2-udledning. En af disse løsninger er at danne emissionspuljer med producenter af elbiler eller biler med lav CO2-udledning.
Det skriver Reuters.
Dokumenter fra EU viser, at flere bilproducenter har valgt denne strategi. Stellantis, Toyota, Ford, Mazda og Subaru har indgået en aftale med Tesla, mens Mercedes har valgt at samarbejde med Polestar, Volvo Cars og Smart.
Denne ordning kan generere milliarder i indtægter for virksomheder som Tesla, Volvo og Polestar. Tesla har tidligere tjent 90 milliarder svenske kroner på ordningen, og Volvo Cars har angiveligt indsamlet over 900 millioner danske kroner i emissionskreditter.
“Vores globale udstødningsemission per bil er faldet med over 40 procent siden 2018, udtaler en talsmand fra Volvo.
Tesla og Polestar, der udelukkende producerer elbiler, har en gennemsnitlig CO2-udledning på nul gram per kilometer. Volvo, der stadig sælger en betydelig andel af plug-in-hybrider, forventer at kompensere for de skærpede regler ved at øge salget af elbiler.
Volkswagen og Ford risikerer at skulle betale milliarder i bøder, hvis de ikke formår at reducere deres CO2-udledning eller indgår i en emissionspulje. Flere bilproducenter har anmodet om at udskyde de skærpede emissionskrav.
Ordningen med emissionspuljer giver bilproducenter en fleksibel måde at overholde EU’s krav på. For producenter af elbiler som Tesla er det en lukrativ forretning, der genererer milliarder i indtægter.