Hvad sker der, hvis man propper en 300-hestes maskine i en højbenet fætter som VW T-Roc? Det får du svaret på her!
Du har førhen godt kunne få et R-logo på din VW T-Roc, men så var der maksimalt 190 hk under hjelmen på den populære SUV, som så blev en version med R-line udstyr. Men nu er der en fuldfed maskine fra Golf R klar i T-Roc. Så er navnet VW T-Roc R, og vi har prøvet den.
Lad os tage tallene først. 300 hk, 400 Nm, og 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Det er en acceleration, som for et par årtier siden kun var muligt at opnå i biler fra Porsche og Ferrari. Men trods downsizing og stramme øko-krav over hele linjen i bilindustrien, er det altså nu muligt at komme ud af røret i en helvedes fart i en familiebil på stylter.
T-Roc R har endda 4motion firehjulstræk, som naturligvis giver ekstra meget bid i fornemt samarbejde med DSG-gearkassen, der skifter hurtigere, end du kan nå at sige “Akrapovic”. For det er nemlig navnet på den udstødning, du kan tilkøbe for en mindre formue. Men nøj, den siger godt, når bilen får klø!
Herunder får du Boosteds bedømmelse af bilen. Som altid er vores test kort, præcis og uden så meget pjat. Here we go!
Hvad synes vi om designet?
Hot: I R-look står T-Roc noget skarpere med store luftindtag og ændrede LED-lys. Spoileren er større ligesom fælgene, og diffusoren bagpå ser cool ud. Især sammen med Akrapovic-udstødningen.
Not: T-Roc er jo ikke noget designikon, men det er alligevel en pæn og regulær SUV i den mindre ende med sin skrånende C-stolpe, der giver coupé-look.
Hvad med kabinen?
Hot: Du sidder godt i de let skåleformede sæder, og så er der R-line-kræs flere steder. Skærmen i midten kender du fra andre VW-modeller, men her er der flere sjove muligheder for at se ladetryk, G-kræfter og meget andet.
Not: Instrumentbordet er ikke toplækkert med lidt for hård plast til en bil, der koster over en halv af de rigtig lange.
Hvordan kører den?
Hot: Overraskende nok så kører T-Roc R stort set som sin fætter, Golf R. Du kan godt mærke, at bilen er lidt højere, men VW skal bestemt have credit for at have skruet undervogn og drivlinje sammen på en måde, så du føler, at en trackday er mulig i en T-Roc R. Den er seriøst hurtig, og lyden er vanedannende med små knald, når du slipper speederen.
Not: DSG er super fedt 98 procent af tiden, men ind imellem kan du godt savne selv at styre løjerne helt. Men på den lange bane er DSG suverænt.
Hvad med prisen?
VW tager 555.000 kr. for en ny T-Roc R. Det lyder af mange penge, men sammenlignet med sine fætre og kusiner, Golf R, Cupra Ateca og Audi SQ2, så er det faktisk en okay pris – de andre er en del dyrere.
Hvad synes vi?
T-Roc er normalt ikke noget at prale meget højt af – bevares, det er en fin, lille SUV, som kører bedre end flere af sine konkurrenter. Men i R-udgaven er der bøffer under hjelmen, og du kan køre lige op med flere nye modeller fra Porsche. Det er altså sjovt – og så er den jo samtidig praktisk og koster en tredjedel af en RS6.
Mere på www.vw.dk