Hvad skal man bruge 639 hk til i et land, hvor man kun må køre 130 km/t? Hvis du stiller spørgsmålet, burde du næsten få en tur som belønning i dén her bil.
En ’sleeper’ er en bil, der ikke ser ud af ret meget, men er hurtig. Hvad kalder man så en bil, der ser ud af ret meget, og er mere end hurtig? Jeg ved det ikke, men det tætteste, jeg kommer, er ’monster’, skriver Bil Magasinet.
Hvor coupéudgaven af AMG GT er en lav og bred sportsvogn med klassisk lang kølerhjelm og to sæder placeret langt tilbage ved bagakslen, så er den 4-dørs udgave helt anderledes. Det er en kæmpe! Den er ret høj af en performancebil at være, temmelig bred, næsten lige så lang som en S-klasse og tung som en bus.
Et dæmpet brøl
Og det er altså ikke fordi vi taler om en sløv bil, selv om den er stor: Med launch control og køreprogram Sport går den 0-100 på 3,2 sek. med et dæmpet brøl. Den kunne godt have larmet mere, men det er ikke konceptet.
Konceptet kan vel nærmest forklares som en 4-dørs bil med stor bagklap, fire eller fem sæder og en motor med kræfter som et atomkraftværk.
Festen begynder efter 150 km/t
I virkeligheden er det svært at ramme 100 km/t, for inden du har set dig om, går den 170 km/t. Og her er den først lige begyndt. Det er som om, raketten for alvor tager ved på den anden side af 150 km/t, og op til 270 km/t er accelerationen forbløffende.
Det er ikke mange biler, hvor man kan køre 200 km/t på fartpiloten og til hver en tid træde speederen i bund og opleve en reel og hård acceleration. Det kan man i 4-Door Coupé 63S.
Hvad skal man bruge 639 hk til?
Hvad skal al den kraft til for i et land, hvor man kun må køre 130 km/t? Hvis du stiller spørgsmålet, burde du næsten få en tur i belønning. AMG’s filosofi handler om at gøre biler hurtigere og mere sportslige for dem, der er til den slags, og de store 63S-varianter er det vildeste af det vildeste.
Naturligvis kan du ikke ramme den elektronisk begrænsede topfart på 315 km/t i Danmark (så skulle det da lige være på den nedlagte landingsbane i Vandel i Sydjylland – må vi låne den??), men det er jo rart at have lidt i baghånden, hvis du bliver overhalet af en Porsche 911 på Autobahn.
En ting er at lave en topfartraket, noget andet at lave en bil, man også kan bruge til hverdag i træls stop’n go myldretidstrafik og i regnvejr med 110 km/t. GT 4-Door kan begge dele.
Pakket med komfort og sikkerhed
Den er pakket med Daimler-koncernens seneste systemer for komfort og sikkerhed. På motorvejen er her et digitalt skjold rundt om bilen, der holder øje med alt, hvad der foregår foran, på siderne og bag bilen.
Firehjulstræk, der reagerer på det mindste input ved at kaste kræfterne til det eller de hjul, der har bedst fat, er standard, og testbilen har yderligere AMG-spær på bagakslen for bedre fodfæste i sving.
Her er også firehjulsstyring, der gør manøvring nemmere i byen og højfartskørsel i kurver mere stabilt, og så er her seks køreprogrammer, heraf et, hvor du selv kan indstille lyd, gearkasse, dæmpere og så videre.
Der er helt vildt mange indstillingsmuligheder, men alt er logisk og simpelt bygget op, og man kan bare trykke på startknappen, sætte bilen i D og lægge fra land.
Fås med fastmonteret vinge
Som standard er her en elektronisk styret hækvinge som på en Porsche Panamera, der kan slås ned med et tryk på en knap, hvis man synes man ligner et fjols. Testbilen har en fastmonteret vinge på størrelse med en kommode, der skal sikre 35 kg ekstra downforce ved 300 km/t.
Så langt når vi ikke op i løbet af testugen, men det er heller ikke nødvendigt for at få et indtryk af den nye AMG. Den gemmer på ekstremt avancerede tekniske løsninger, men er lige så nem at køre som en A-klasse.
Kan du klare dig med lidt mindre, fås en AMG GT 4-Door 43 med 367 hk fra 1.867.268 kr.