En stor Audi med to motorer, tre skรฆrme og 367 hk, der kan kรธre langt pรฅ el, koster vel kassen? Nรฆh, for med kabel fรธlger stor afgiftsrabat.
Ved lanceringen af Audi A6 plugin-ยญhybrid med benzin- og elmotor for et รฅr siden kunne den fรฅs fra 650.000 kr., hvilket var en ganske fin pris i betragtning af den hรธje ydelse og evnen til at kรธre 30-40 km pรฅ el.
Det skriver Bil Magasinet.
Efter lovforslaget om nye bilafgifter blev fremsat den 18. december, satte Audi prisen ned til sensationelle 505.097 kr., hvorfor en hรฅndfuld lagerbiler blev revet vรฆk, og de mรฅtte melde udsolgt fรธr nytรฅr med tilfรธjelsen om, at de ikke kunne bestille flere biler fra fabrikken, fordi der var et nyt og stรธrre batteri pรฅ vej.
Det er pรฅ 14 kWh og fรฅs i Audi A6 sedan og Avant (stationcar) med systemยญydelser pรฅ 299 eller 367 hk. Bag rattet er der ikke den store forskel pรฅ de to, der opleves med det overskud, man forventer af denne type bil.
Audi A6 ligner en sportsmodel
Den relativt store prisforskel pรฅ 80.000 kr. skyldes vรฆsentligt mere omfattende udstyr pรฅ den store med features som 19โ fรฆlge, rรธde bremseยญkalibre, sportsundervogn, S line-eksteriรธr, pedaler i alu-look, sort optikpakke og sorte hรธjglans sidespejle, lรฆder/alcantara-sรฆder og tonede ruder bag.
Det fรฅr den nรฆsten til at ligne en Audi S6, hvilket ogsรฅ er meningen (men skuffer et par knรฆgte, der opfordrer til at give gas for at hรธre et brรธl fra mange cylindre โ det sker ikke, for her er kun fire, og turbobenzineren pรฅ to liter siger nรฆsten ikke noget).
Testbilen er en Audi A6 Avant TFSI Prestige 55 TFSI e quattro S-tronic. Det absurd lange navn stรฅr for en stationcar med 2-liters turbobenzinmotor, elmotor, 14,4 kWh batteri under gulvet i bagagerummet, 7-trins dobbeltkoblingsgear og firehjulstrรฆk.
Guide: Fรฅ styr pรฅ Audiโs mรฆrkelig betegnelser
Der er fortsat gode objektive argumenter for at kรธre diesel, hvis du kรธrer over 25.000 km om รฅret, men det er ligegyldigt, nรฅr man kigger pรฅ prisยญlisten. Den mindste A6 Avant diesel med 204 hk koster 130.000 kr. MERE end testbilen med langt hรธjere ydelse, op til 55 km pรฅ el i praksis og en symbolsk รฅrlig ejerafgift. Det er ikke Audi, der dikterer forskellen, men den danske registreringsafgift.
Audi A6 Avant plugin-hybrid โ hvad er dommen?
Faktisk er der kun fรฅ ulemper ved plugin-hybriden. Batteriet stjรฆler plads under gulvet i bagagerummet, som er pรฅ beskedne men anvendelige 405 liter med bagsรฆdet oppe og godt 1.500 liter med sรฆdet slรฅet ned.
Hybriden mรฅ ikke trรฆkke lige sรฅ meget som en diesel, og sรฅ er der jo det faktum, at teknologien kun giver mening, hvis du rent faktisk lader batteriet.
Vi synes:
Prisen skubber al skepsis til side: Det fungerer kanongodt, og den ligner en Audi S6.