Annonce:

TEST: Audi RS Q8 er et monster med 600 hk og en vægt på 2,3 ton

Audi producerer stadig biler med V8-motor, der kører på benzin og udsender en bombastisk motorlyd. Bil Magasinet har givet mærkets største model lige nu noget pedal.

Annonce:

Audi Q8 kom i 2018 og brød med den noget anonyme designstil, mærket havde ført i en længere periode. Designchef Marc Lichte har ladet sig inspirere af den første Audi Quattro, og det kantede 1980’er-look fungerer også i dag.

Jeg oplevede Q8 Concept i München i 2017, men havde aldrig troet, at et så brutalt design ville nå samlebåndet – det gjorde det.

I efteråret 2020 fulgte så en endnu vildere Q8, da datterselskabet Audi Sport Gmbh præsenterede RS Q8 – en helvedes karl med V8-motor og 600 hk.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Bil Magasinet.

Nul til 100 km/t er overstået på 3,8 sek. via launch control, mens den begrænsede topfart på 250 km/t mod merpris kan hæves til 305 km/t.

RS Q8 udgyder respekt
Testbil er en orcasort RS Q8 med 295/35R23 hjul (49.953 kr.) og sort optikpakke. Den udgyder respekt på motorvejen tværs over Sjælland, hvor mikrobiler trækker HELT til højre, selv om man bare kommer kørende med 134 km/t på den adaptive fartpilot.


AUDI RS Q8 QUATTRO TIPTRONIC: De digitale instrumenter og RS-typografien med mulighed for telemetri er unik for RS-udgaven af den store SUV.

Dyb og nuanceret V8-musik
RS Q8 er fem meter lang, to meter bred og 169 cm høj. Den vejer godt 2,3 ton og stiller med et arsenal af elektroniske systemer, der hjælper med at komme effektivt og sikkert frem, uanset om du har lejet Monza-banen eller kører i myldretid.

Lyden fra V8’eren er dyb og nuanceret og ændrer karakter i køreprogram Dynamic til en ru og aggressiv tone med en mere metallisk klang. På snoede biveje burde en så tyk SUV ligne en fuld trold på rulleskøjter, men det gør den ikke takket være luftaffjedring og aktive krængningsstabilisatorer.

De fungerer via et 48V-­­elsystem, hvor en elmotor har fat i krængnings­stabilisatoren og “drejer” bilens venstre halvdel i forhold til højre halvdel, når der er brug for det.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Styrer på alle fire hjul
Det fungerer fabelagtigt, og i sving er det, som om Harry Potter har kastet en velsignelse: Flyv fra sving til sving, flyv! Du tordner gennem landskabet i en kæmpe, der tror, den er let på tæerne, og som er nem at køre og udnytte.

Digitale instrumenter og to skærme i midten er standard sammen med samtlige assistent-, køre- og komfortsystemer fra Audi. Bilen er nem at bruge på trods af de mange indstillingsmuligheder.

Firehjulsstyring, hvor baghjulene drejer op til tre grader med eller mod forhjulene, gør bykørsel mindre sindsoprivende. Bilen sætter selv hastigheden op og ned efter lokale forhold, ­vejforløb og hastighedsgrænser.

Ekstraudstyr for 700.000 kr
Systemet bliver bedre og bedre, og jeg kører altid med det – undtagen på snoede veje. Tryk på RS-knappen på rattet, og den store dejlige bamse forvandler sig til en satan-og-helvede-bil på et sekund.

Responsiv Iframe

Komforten er kompetent på trods af de enorme hjul, og Audi’en er skøn som pendlerbil.

Testbilen er udstyret med Bang & Olufsen Premium Sound 3D (24.970 kr.), HD Matrix-LED-forlygter (33.433 kr.), keramiske bremser (184.673 kr.) og meget mere; i alt udstyr for 707.932 kr.

Audi producerer stadig biler med V8-motor, der kører på benzin og udsender en bombastisk motorlyd. Bil Magasinet har mærkets største model lige nu noget pedal.

Besøg vores annoncør:

Den samlede pris er 3.217.922 kr.

Grafik: Bil Magasinet

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også