Annonce:

TEST: CLK AMG Black Series er sort magi med 507 hk

Italienske high-performance sommerdรฆk paฬŠ frostkold asfalt er ikke optimalt, men hjulspin ved 140 km/t.

I protest imod de nordlige arbejdsforhold slipper de 285 mm brede Pirelli P Zero Corsa bagdรฆk tรธjlerne for en stund, da speederen sendes sydpaฬŠ med ESC-systemet frakoblet. Italienske high-performance sommerdรฆk paฬŠ frostkold asfalt er ikke optimalt, men hjulspin ved 140 km/t?

Siddende dybt i Recaro-sรฆdet med det tykke, fladbundede rat i hรฆnderne vinder den hurtigt ens tillid med et godmodigt vรฆsen og en lind strรธm af informationer fra chassiset. Jeg tรธver ikke med at holde hรธjre fod strakt, mens differentialet gelejder krรฆfterne mest hensigtmรฆssigt ned i asfalten, skriver Bil Magasinet.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Ultra-hardcore Black Series
Pow! Det nรฆste รธjeblik har jeg indhentet kollega Brixen, der er kรธrt i forvejen og venter i fotobilen med sideruden rullet ned. Hvem ville ikke nyde den tonstunge bas fra en V8โ€™er, der jagter topfarten paฬŠ 300 km/t? SaฬŠ hurtigt er der simpelthen for lidt โ€œtractionโ€ i vejen til at kรธre i dag. Men der er fart nok paฬŠ til at give Brixen sideskilning.

Mercedes CLK 63 AMG Black Series er en hidsig driverโ€™s car, lavet mellem 2007 og 2009 โ€“ og bil nummer to i den ultra-hardcore Black Series-arvefรธlge. Her, hvor AMG for alvor gaฬŠr vรฆk fra fortidens supersoniske sedaner og i stedet trรฆkker paฬŠ motorsportsafdelingen know-how om at lave biler, som elsker at blive pryglet paฬŠ en racerbane. Du er ikke i tvivl om dens hensigter, naฬŠr du mรธder den i virkeligheden.

Det gรธr vi paฬŠ Hartmann Racings vรฆrksted i Herning, hvor testbilen holder side om side med fuldblods racerbiler under et dรฆkken med kun 7.000 km paฬŠ tรฆlleren.

Udgangspunktet er den ikke videre slรธve CLK 63 AMG med den fantastiske, 100 pct. AMG-udviklede M156 V8-sugemotor med 481 hk. Med et nyt indsugningssystem, en anden software og et nyt, friere udstรธdningsystem er den pumpet op til 507 hk ved 6.800 o/min uden at virke stresset.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Motoren er et sandt mestervรฆrk
Vi har sagt det fรธr โ€“ deฬn motor er et mestervรฆrk og fortjener et mausoleum, naฬŠr vi engang skal kรธre paฬŠ strรธm, eller hvad de gale politikere finder paฬŠ. Men det er design- og chassis-รฆndringerne, der bรธr faฬŠ stรธrst opmรฆrksomhed.

De svulmende skรฆrme (i let, blรธd plastik) dรฆkker over den syv cm bredere sporvidde, og de skifter CLKโ€™ens lidt sรธlvhaฬŠrede attitude ud med eฬn saฬŠ raฬŠ, at du kan bruge bilen til at inkassere dummebรธder paฬŠ dit glatte ansigt.


Tilsรฆt rigelig mรฆngder kulfiber i de redesignede kofangere med stรธrre luftindtag, en hรฆkspoiler og bagdiffuser i det รฆdle materiale, og du staฬŠr med en sportscoupeฬ haฬŠrd nok til at aftjene vรฆrnepligt som safety car i Formel 1.

Testbilen har endvidere faฬŠet et par flueben fra udstyrslisten med en ekstra kulfibersplitter foran og en stor DTM-hรฆkspoiler, som passer perfekt til bilens vilde karakter.

En vรฆgtbesparende รธvelse der gik galt
Undervognen er redesignet til CLK Black Series og kan justeres paฬŠ adskillige parametre: Cambervinkel, hรธjde og stรธddรฆmpernes haฬŠrdhed, mens der er sat stivere i motorrum og bagagerum for at gรธre chassiset mere stift. Endelig sรธrger et Limited Slip-spรฆrredifferentiale med 30 pct. spรฆr for, at du bedre kan udnytte V8โ€™eren ud ad sving.

Som i f.eks. Porsche GT3 RS er der hevet ting ud af kabinen for at spare vรฆgt: Der er formstรธbte Recaro-racestole (testbilen er dog monteret med mere komfortable skaฬŠlsรฆder), ingen elmotor til at justere rattet og ingen navigation. Selv bagsรฆderne er slรธjfet i jagten paฬŠ ekstra kg. SaฬŠ det er en letvรฆgter.

Ja, altsaฬŠ, lige bortset fra, at den er blevet endnu federe og checker ind paฬŠ vรฆgten med 1.760 kg (C 63 AMG vejer 1.755 kg). Forstรฆrkningen af chassiset og den kraftigere, bredere bagaksel med LSD gรธr paradoksalt nok bilen lidt tungere.

Annonce:

Lider under en slรธv gearkasse
Ude paฬŠ motorvejen ligger CLK Black Series solidt plantet og er klassisk Mercedes-komfortabel med fartpilot og den sรฆdvanlige 7G-Tronic Speedshift-automatgearkasse. Men giv den eฬn over nakken, og den skyder fremad saฬŠ ivrigt, som havde den smidt 300 kg โ€“ naฬŠr fรธrst gearkassen har taget sig sammen til at lave kick-down.

Transmissionen kan heldigvis styres helt manuelt, saฬŠ du kan holde den i gearene uden, at elektronikken blander sig. Men den savner respons i forhold til de nyeste AMG-gearkasser. Men det er saฬŠdan set ogsaฬŠ det eneste ankepunkt, jeg kan finde, da jeg lader fart og omdrejninger bruse af bilen, mens det knalder og buldrer fra udstรธdningerne.

Livlig bagende
Hvis du skulle vรฆre i tvivl: Det er en MEGET livlig bil โ€“ og med ESCโ€™en slaฬŠet til er der ingen problemer. Elektronikken doserer sรธmlรธst speederen, men du faฬŠr ofte lov til at kรธre med en lille, underholdende vinkel paฬŠ baghjulene, hvis du drejer og fodrer motoren med hรธjoktan. 0-100 km/t paฬŠ 4,3 sek. (0,3 sek. hurtigere end basis-AMGโ€™en) er ogsaฬŠ mere end godkendt.

Annoncer:
Responsiv Iframe

En Black Series pรฅ en gokartbane
Men hvordan er den at haฬŠndtere? Ved et tilfรฆlde kommer vi forbi den lokale karting-bane, hvor vi faฬŠr lov at boltre os med fuld skrue uden risiko for, at eฬn fra Enhedslisten kommer rendende og jamrer over, at vi rydder regnskoven med vores asfalt-elskende bulderbasse.

Banen er stor nok til, at jeg kan oparbejde fart nok til et par skarpe sving, hvor AMG-folkenes undervognskur virkelig kan fornemmes: Bilen er helt er oppe paฬŠ taฬŠspidserne, naฬŠr du styrer ind, den er lynhurtig paฬŠ det tunge styretรธj og ekstremt nem at lรฆse, naฬŠr du lukker op for krรฆfterne.

Den er enormt glad for at kรธre bredt, og selv undertegnede, der bestemt ikke er nogen Ken Block, kan nemt laฬŠse driftvinklen med en simpel kontra og derfra balancere den delikat ud ad kurven, mens jeg aฬŠbner op for sluserne. Trods den store, fede V8โ€™er ude i snuden har den oceaner af vejgreb i snuden og er fornemt afbalanceret.

Annonce:

SaฬŠ selv om CLK Black Series var ekstremt dyr fra ny, er den maฬŠske ikke det ringeste alternativ til den nyere C 63 AMG Black Series. Den ser sej ud, har stadig masser af temperament, kan kรธre hurtig paฬŠ motorvejen og er god at kรธre sidelรฆns. Den bliver en eksotisk nyklassiker.

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ