Italienske high-performance sommerdรฆk paฬ frostkold asfalt er ikke optimalt, men hjulspin ved 140 km/t.
I protest imod de nordlige arbejdsforhold slipper de 285 mm brede Pirelli P Zero Corsa bagdรฆk tรธjlerne for en stund, da speederen sendes sydpaฬ med ESC-systemet frakoblet. Italienske high-performance sommerdรฆk paฬ frostkold asfalt er ikke optimalt, men hjulspin ved 140 km/t?
Siddende dybt i Recaro-sรฆdet med det tykke, fladbundede rat i hรฆnderne vinder den hurtigt ens tillid med et godmodigt vรฆsen og en lind strรธm af informationer fra chassiset. Jeg tรธver ikke med at holde hรธjre fod strakt, mens differentialet gelejder krรฆfterne mest hensigtmรฆssigt ned i asfalten, skriver Bil Magasinet.
Ultra-hardcore Black Series
Pow! Det nรฆste รธjeblik har jeg indhentet kollega Brixen, der er kรธrt i forvejen og venter i fotobilen med sideruden rullet ned. Hvem ville ikke nyde den tonstunge bas fra en V8โer, der jagter topfarten paฬ 300 km/t? Saฬ hurtigt er der simpelthen for lidt โtractionโ i vejen til at kรธre i dag. Men der er fart nok paฬ til at give Brixen sideskilning.
Mercedes CLK 63 AMG Black Series er en hidsig driverโs car, lavet mellem 2007 og 2009 โ og bil nummer to i den ultra-hardcore Black Series-arvefรธlge. Her, hvor AMG for alvor gaฬr vรฆk fra fortidens supersoniske sedaner og i stedet trรฆkker paฬ motorsportsafdelingen know-how om at lave biler, som elsker at blive pryglet paฬ en racerbane. Du er ikke i tvivl om dens hensigter, naฬr du mรธder den i virkeligheden.
Det gรธr vi paฬ Hartmann Racings vรฆrksted i Herning, hvor testbilen holder side om side med fuldblods racerbiler under et dรฆkken med kun 7.000 km paฬ tรฆlleren.
Udgangspunktet er den ikke videre slรธve CLK 63 AMG med den fantastiske, 100 pct. AMG-udviklede M156 V8-sugemotor med 481 hk. Med et nyt indsugningssystem, en anden software og et nyt, friere udstรธdningsystem er den pumpet op til 507 hk ved 6.800 o/min uden at virke stresset.
Motoren er et sandt mestervรฆrk
Vi har sagt det fรธr โ deฬn motor er et mestervรฆrk og fortjener et mausoleum, naฬr vi engang skal kรธre paฬ strรธm, eller hvad de gale politikere finder paฬ. Men det er design- og chassis-รฆndringerne, der bรธr faฬ stรธrst opmรฆrksomhed.
De svulmende skรฆrme (i let, blรธd plastik) dรฆkker over den syv cm bredere sporvidde, og de skifter CLKโens lidt sรธlvhaฬrede attitude ud med eฬn saฬ raฬ, at du kan bruge bilen til at inkassere dummebรธder paฬ dit glatte ansigt.
Tilsรฆt rigelig mรฆngder kulfiber i de redesignede kofangere med stรธrre luftindtag, en hรฆkspoiler og bagdiffuser i det รฆdle materiale, og du staฬr med en sportscoupeฬ haฬrd nok til at aftjene vรฆrnepligt som safety car i Formel 1.
Testbilen har endvidere faฬet et par flueben fra udstyrslisten med en ekstra kulfibersplitter foran og en stor DTM-hรฆkspoiler, som passer perfekt til bilens vilde karakter.
En vรฆgtbesparende รธvelse der gik galt
Undervognen er redesignet til CLK Black Series og kan justeres paฬ adskillige parametre: Cambervinkel, hรธjde og stรธddรฆmpernes haฬrdhed, mens der er sat stivere i motorrum og bagagerum for at gรธre chassiset mere stift. Endelig sรธrger et Limited Slip-spรฆrredifferentiale med 30 pct. spรฆr for, at du bedre kan udnytte V8โeren ud ad sving.
Som i f.eks. Porsche GT3 RS er der hevet ting ud af kabinen for at spare vรฆgt: Der er formstรธbte Recaro-racestole (testbilen er dog monteret med mere komfortable skaฬlsรฆder), ingen elmotor til at justere rattet og ingen navigation. Selv bagsรฆderne er slรธjfet i jagten paฬ ekstra kg. Saฬ det er en letvรฆgter.
Ja, altsaฬ, lige bortset fra, at den er blevet endnu federe og checker ind paฬ vรฆgten med 1.760 kg (C 63 AMG vejer 1.755 kg). Forstรฆrkningen af chassiset og den kraftigere, bredere bagaksel med LSD gรธr paradoksalt nok bilen lidt tungere.
Lider under en slรธv gearkasse
Ude paฬ motorvejen ligger CLK Black Series solidt plantet og er klassisk Mercedes-komfortabel med fartpilot og den sรฆdvanlige 7G-Tronic Speedshift-automatgearkasse. Men giv den eฬn over nakken, og den skyder fremad saฬ ivrigt, som havde den smidt 300 kg โ naฬr fรธrst gearkassen har taget sig sammen til at lave kick-down.
Transmissionen kan heldigvis styres helt manuelt, saฬ du kan holde den i gearene uden, at elektronikken blander sig. Men den savner respons i forhold til de nyeste AMG-gearkasser. Men det er saฬdan set ogsaฬ det eneste ankepunkt, jeg kan finde, da jeg lader fart og omdrejninger bruse af bilen, mens det knalder og buldrer fra udstรธdningerne.
Livlig bagende
Hvis du skulle vรฆre i tvivl: Det er en MEGET livlig bil โ og med ESCโen slaฬet til er der ingen problemer. Elektronikken doserer sรธmlรธst speederen, men du faฬr ofte lov til at kรธre med en lille, underholdende vinkel paฬ baghjulene, hvis du drejer og fodrer motoren med hรธjoktan. 0-100 km/t paฬ 4,3 sek. (0,3 sek. hurtigere end basis-AMGโen) er ogsaฬ mere end godkendt.
En Black Series pรฅ en gokartbane
Men hvordan er den at haฬndtere? Ved et tilfรฆlde kommer vi forbi den lokale karting-bane, hvor vi faฬr lov at boltre os med fuld skrue uden risiko for, at eฬn fra Enhedslisten kommer rendende og jamrer over, at vi rydder regnskoven med vores asfalt-elskende bulderbasse.
Banen er stor nok til, at jeg kan oparbejde fart nok til et par skarpe sving, hvor AMG-folkenes undervognskur virkelig kan fornemmes: Bilen er helt er oppe paฬ taฬspidserne, naฬr du styrer ind, den er lynhurtig paฬ det tunge styretรธj og ekstremt nem at lรฆse, naฬr du lukker op for krรฆfterne.
Den er enormt glad for at kรธre bredt, og selv undertegnede, der bestemt ikke er nogen Ken Block, kan nemt laฬse driftvinklen med en simpel kontra og derfra balancere den delikat ud ad kurven, mens jeg aฬbner op for sluserne. Trods den store, fede V8โer ude i snuden har den oceaner af vejgreb i snuden og er fornemt afbalanceret.
Saฬ selv om CLK Black Series var ekstremt dyr fra ny, er den maฬske ikke det ringeste alternativ til den nyere C 63 AMG Black Series. Den ser sej ud, har stadig masser af temperament, kan kรธre hurtig paฬ motorvejen og er god at kรธre sidelรฆns. Den bliver en eksotisk nyklassiker.