Annonce:

TEST: Den nye Corvette? Damn, den er feeeed!

Alt er nyt og den har aldrig vรฆret hurtigere โ€“ og den lyder heldigvis stadig som en Corvette.

Hvor er vi?
Vi er i en skov syd for Frankfurt midt i Tyskland for at tage billeder, og pรฅ Autobahn A7 for at teste hรธjfartskรธrsel pรฅ en strรฆkning uden hastighedsbegrรฆnsninger, skriver Bil Magasinet.

Hvad er det for en bil?
Chevrolet Corvette C8 Stingray er en helt ny model, der ikke deler komponenter med forgรฆngeren. Den bygges som sine forgรฆngere pรฅ GM-fabrikken i Bowling Green, Kentucky, og kommer til Corvette-forhandlerne i Europa i sommeren 2021.

Vi lรฅner den fรธrste C8 i Europa, en topudstyret amerikansk bil ombygget til EU-krav. Den europรฆiske version er ikke gรฅet i produktion endnu, men bliver identisk med den amerikanske bortset fra tรฅgeforlygter, blinklys og enkelte andre detaljer.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Hvad er der sket med Corvette?
C8 er for fรธrste gang i modellens 67-รฅrige historie en centermotorbil, hvor motoren er placeret foran bagakslen i stedet for bag forakslen. C8 er en helt ny konstruktion med to sรฆder, baghjulstrรฆk, chassis i aluminium og karrosseri i kompositmaterialer.

CHEVROLET CORVETTE C8 STINGRAY Z51 Kabinen er ny og med digitale instrumenter, trykskรฆrm i midten og et dristigt design inspireret af et flycockpit.

Hvilken motor i Corvette C8?
Teamet bag udviklingen af bilen mรธdtes hver mandag for at more sig over den seneste uges rygter pรฅ sociale medier om alle mulige motorkonfigurationer. Der skulle komme en biturbomotor, sagde rygtebรธrsen, og der har ogsรฅ vรฆret rygter om en 4-cylindret turbomotor med over 1.000 hk, der skulle have flรฅet en testbรฆnk fra hinanden.

Partrick Hermann fra GM Europa har vรฆret med til at udvikle bilen og fortรฆller, at det kun er rygter. Corvette C8 vil blive lanceret med LT2-motor i Europa efter sommerferien 2021.

LT2 er en videreudvikling af LT1-motoren fra Corvette C7. Den har fรฅet tรธrsumpsmรธring som pรฅ en racerbil for at kunne yde ensartet smรธring uanset pรฅvirkning af g-krรฆfter, og for at kunne bidrage til at sรฆnke tyngdepunktet i bilen.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Han har ingen kommentarer til eventuelt kommende motorer og drivliner, da det er GMโ€™s politik at holde den slags fortroligt.

6,2-liters V8โ€™er UDEN trykladning
Motoren er en V8โ€™er med et slagvolumen pรฅ 6.168 cm3 og 16 ventiler. Den yder 502 hk ved 6.450 o/min og 637 Nm ved 5.150 o/min.

Den automatisk cylinderfrakobling slรฅr fire af de otte cylindre fra for at spare brรฆndstof, nรฅr der ikke er behov for alle otte cylindre โ€“ det illustreres ved at et rรธdt โ€˜V8โ€™ ikon i bunden af skรฆrmen bag rattet bliver til et blรฅt โ€˜V4โ€™.

Grafik: Bil Magasinet

Det er ikke muligt at hรธre eller mรฆrke, at benzinindsprรธjtningen slรฅr til eller fra pรฅ fire af cylindrene, og trรฆder man pรฅ speederen, reagerer motoren med alle cylindre pรฅ millisekunder.

CHEVROLET CORVETTE C8 STINGRAY Z51 Corvette C8 fรฅr som targa med aftagelig tagplade og roadster med elbetjent klaptag. Targa-pladen over de to stole er i aluminium, og stuves i det bageste bagagerum.

Her er hverken turbolader, kompressor eller elektrificering. Der er en lille elmotor i motorrummet i form af en startermotor, der bruges til at starte forbrรฆndingsmotoren med, men her er ingen hybridsystemer eller lignende.

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ