Annonce:

Test: Honda NSX – Japans Ferrari

Annonce:

Måtte kun bygges af ansatte med mindst 10 års erfaring
På Ferrari-fabrikken var de samtidig ved at introducere deres nye 348 med frække Testarossa-gæller og et firskårent look. Motorjournalisterne var desværre ikke udpræget begejstrede for den vilde, italienske hingst. Specielt klagede de over ustabilitet ved høj fart, samt en tendens til at gøre din kone til enkefrue, hvis du slækkede på gassen rundt i sving.

Derudover var der den haltende kvalitetsfornemmelse. Honda NSX blev ligesom Ferrari’en håndbygget, men kun ansatte med over ti års erfaring fik lov at komme i nærheden af den japanske superbil. Om Ferrari kørte efter samme regel er yderst tvivlsomt.

Faktisk stod det så slemt til hos Ferrari, at da Luca di Montezemolo satte sin popo i chefstolen og fik udleveret en 348’er, indkaldte han straks sin nye stab til en skideballe. Han forklarede medarbejderne, at han var yderst utilfreds med bilen, og at det var noget af det værste makværk, der nogensinde havde båret en stejlende hingst på kølerhjelmen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Rygterne siger, at han fik sendt en NSX over fra Japan og bad sine ingeniører om at bruge den som målet for efterfølgeren 355. Honda havde vundet, men sejren skulle blive bittersød.

V-TEC-systemet er for vildt
Jeg spotter det røde felt, der begynder ved 8.000 o/min og kaster den ultrapræcise gearstang ned i andet gear. Endelig. Superbilen er vækket til live. Det er i denne del af omdrejningsskalaen, hvor der er fuld valuta for pengene.


Gennem de lange bløde kurver kan du sagtens holde pedalen i bund, mens du i de små skarpe balancerer den på grænsen gennem det lækre styretøj.

V-TEC-systemet arbejder som en gal, mens jeg nagler speederen til gulvet. Kræfterne bliver uden problemer overført til asfalten og hele bilen føles kontrolleret. Maskineriet pisker af sted, mens lyden bliver mere og mere intens. Hele oplevelsen er faktisk så speciel, at jeg for en kort stund helt glemmer, at den her bil er tyve år gammel.

Enhver forretningsmand vil vide, at hvis konkurrenten har et dårligere produkt end dig, står du med en klar fordel. Men sådan gik det ikke for Honda. Selv om Ferrari 348 krævede månedsmøder hos mekanikeren, var den stadig en Ferrari. Alene det faktum, at du ejede en Ferrari, kunne dengang få dig ind til VIP-festerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

En Honda NSX kunne ikke engang skaffe dig en gratis fadøl på Færgekroen. Af samme grund endte fabrikken med kun at producere 18.000 NSX’ere fra 1990 til 2005. I samme periode solgte Ferrari over 37.000 eksemplarer af 348, 355 og 360.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også