Er en intercooler bare en intercooler – eller er der noget effekt at hente? Vi tester tre typer!
Trykladning af en motor er super effektivt, men medfører også en masse varme i motoren, som nedsætter effektiviteten og i værste fald kan være direkte skadelig. Specielt når det kommer til den komprimerede indsugningsluft fra en turbo, er det lidt af en opgave at få den kølet ned, inden den rammer motorens forbrændingskammer.
Det er netop her, at en intercooler er nødvendig, men er der forskel på intercoolere? Det har vi tænkt os at finde ud af med en grundig test af tre forskellige modeller. Det er nemlig blevet meget udbredt at bruge en ‘kina-intercooler‘, som koster en tiendedel af intercoolere fra de store tuningsproducenter, men er de ringere, eller bliver man bare snydt med de dyre?
Mange faktorer spiller ind
Inden du farer op med tilråb om, at vores test er upræcis, så ved vi godt, at det er en større beregning af få det helt præcise resultat ud af en test af intercoolere. Det vil i princippet kræve et tempereret rum, en flowtest og meget mere, men vores test er lavet på det niveau af faktorer, som vi alle kan forholde os til – nemlig temperatur og effekt.
Under testen bliver måleudstyret til rullefeltet hele tiden kalibreret efter rummets temperatur, luftens fugtighed og det atmosfæriske tryk. Det sikrer, at vores test bliver så præcis, som den nu kan – og som du vil se på de kommende sider, fik vi en klar indikation af, hvad der sker, når intercooleren ændres.
En uventet drejning
Under testen af de forskellige intercoolere erfarede vi, hvordan flowet i intercoolerne var enormt forskellige, og det tillod motoren at stige i ladetryk. Med den ringeste intercooler var ladetrykket 0,45 bar og med den bedste hele 0,76 bar.
Det resulterede i, at motorens eget værn slog til på grund af det forhøjede ladetryk, og derfor kunne vi ikke måle effekten på de bedste intercoolere. Men vi har ladetrykket og temperaturen at pejle efter, og det gav et yderst interessant billede af, hvad der sker, når du skifter intercooler. Se bare på de næste sider.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre