KÆMPE V8’ER ER FAST INVENTAR
Modellen har altid 5,7-liters HEMI V8, 8-trins automatgear og firehjulstræk og fås i fem udstyrstrin. Her har vi fat i offroad-specialisten “Rebel”, der i USA er en direkte udfordrer til Ford Ranger Raptor’s brutale storebror, F-150 Raptor, som ikke sælges i Danmark.
Testbilen virker henrykt over at blive luftet. Et speedervip forvandler den rolige pludren til et dybt brøl. Den store truck skyder stolt snuden i vejret og stormer fremad med musik fra to store orgelpiber, der flankerer den robuste trækkrog. Vi gør stop ved en grusvej, der går ind mellem nogle af de gamle maskiner, som blev brugt til at udvinde brunkul i gamle dage. RAM’en er klar til at trække i arbejdstøjet. Den matsorte grill og tilsvarende skærmkanter er afvisende over for mudder som teflon, mens en hævet luftundervogn, Bilstein støddæmpere, et elektrisk spær på bagakslen og dæk med groft mønster får testbilen til at trække på skuldrene, da den bliver sendt gennem nogle mudderpøle, som vi finder udenfor det fredede naturområde.
DE 401 HESTEKRÆFTER
På asfalt fører bilens sig frem med relativt godmodige køreegenskaber. Bilen er konstrueret som et robust arbejdsredskab på en solid chassisramme, men skruefjedre, en selvnivellerende luftaffjedring og et multilink baghjulsophæng sørger for, at den gebærder sig behageligt og civiliseret på asfalten, omend ikke helt så personbilsagtigt som de mindre konkurrenter. Og hvad med præstationerne?
Hvis du sætter næsen op efter en dragster med lad som dengang i 00’erne, hvor Dodge proppede en V10-motor fra en Viper i en RAM pickup, bliver du skuffet. Det rykker mere moderat, når du træder på sømmet. Med en egenvægt på den anden side af 2,5 ton og 401 hk bliver du ikke ligefrem svimmel af accelerationen fra 0 til 100 km/t, men her er kræfter nok til, at RAM 1500 føles magtfuld og overskudsagtig. Topfarten oplyses til at være 173 km/t.
ET HAV AF STANDARDUDSTYR
En stor del af fornøjelsen ved at køre RAM 1500 handler om et godt tilbud på luksusudstyr. Bag læderrattet bliver du mødt af et udstyrsorgie og en fed udsigt til et respektindgydende “scoop” i kølerhjelmen.
Du sidder mageligt i lædersvøbte og eljusterbare sæder. Automatgearkassen betjenes med et sofistikeret lille drejehul over højre knæ, hvor du kan tilkoble bilens 4×4-systemer til, mens den kører. Standard er en 12” trykfølsom skærm med navigation, et arsenal af opladningsmuligheder af elektronik, Apple Carplay og bakkamera, så man nemt kan navigere vognen hen til den nærmeste anhænger. Et Harman/Kardon anlæg med 900 Watt forstærker og 19 højttalere kan spille kabinen fornemt op med ZZ Top, mens man kører mod næste arbejdsopgave med forsyninger gemt af vejen i den gigantiske opbevaringsboks mellem forsæderne.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre.