Annonce:

Test: Vi kører en tur i superbilsikonet BMW M1

Annonce:

DE ITALIANSKE RIVALER
Chassiset var dimensioneret til at håndtere de mange kræfter, som racerversionen ville få – for kun smådele adskilte gadebilen fra raceren.

Giorgetto Giugiaro hos ItalDesign skærpede profilen på konceptbilen, så M1 kunne kile sig ind mellem eksotikere som Lamborghini Countach og Ferrari 512 BB. Karrossen var helt i glasfiber og blev støbt ude byen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kun hjertet kom fra Tyskland. Hvor de italienske konkurrenter var udstyret med V12-motorer, valgte BMW’s legendariske motorkonstruktør, Paul Rosche, at videreudvikle den 6-cylindrede rækkemotor fra 3,0 CSL “Batmobilen”, der var udviklet til IMSA-løb og senere Le Mans.

CLAES SÅ EN HVID M1 SOM 15-ÅRIG
Imens vi triller roligt afsted og ud i den lune sommeraften, får jeg fortalt historien om, hvordan en af disse ultrasjældne sportsvogne er havnet i Danmark.

Højst overraskende er ejeren Claes egentlig Porsche-mand med en hårdkogt Porsche 996 GT3 som trackdaybil, men i 1981 blev kimen til M1-drømmen lagt.


Som 15-årig så han nemlig en hvid BMW M1 med de klassiske M-stafferinger buldre ned ad Strandboulevarden i København. En forelskelse, der blussede op mange år senere, da han så en racer-M1 køre Oldtimer Grand Prix på Nürburgring.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også