Annonce:

Test: Vi kører en tur i superbilsikonet BMW M1

Annonce:

FANDT DRØMMEBILEN I SYDTYSKLAND
I 2005 fandt han drømmebilen hos en BMW-forhandler ved Bodensøen i Sydtyskland i lettere forhutlet tilstand. Italienerne er dygtige til mange ting, men rustbeskyttelse er ikke en af dem.

Rørgitterrammen er sårbar, og den skulle renoveres, ligesom der var spor efter et liv i USA. M1 blev aldrig officielt importet til USA, men private firmaer byggede europæiske sportsvogne om til de strenge, amerikanske sikkerhedsgodkendelser, som omfattede store kofangere med indbyggede støddæmpere og tunge stålbjælker i dørene for at øge sikkerheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den tyske M1-specialist, Axel Hagemann, der har renoveret 22 andre M1’ere og opkøbt et stort lager af originale M1-dele fra BMW, fik Claes’ bil tilbage til den originale, europæiske konfiguration.

MOTOREN – M88/1
Motoren var i topform, så den har kun fået ordnet småting som vandpumpen. Den er blandt BMW-nørder kendt som M88/1; en 3,5-liters højtydende motor med mekanisk Kugelfischer-Bosch-indsprøjtning.


Sidstnævnte er forklaringen på M1’ernes tendens til at spy ild ved speederslip. Systemet er nemlig for upræcist til at lukke hurtigt nok af for brændstoffet i tide.

Det var faktisk verdens første motor med digitalt tændingssystem. Skal du have lavet det i dag, er det umuligt at finde originale reservele, men der findes en autoelektriker, som høster reservedele fra gamle loppemarkeds-transistorradioer, fortæller Claes.

Turboladning havde man ikke klar til motoren, men hele konstruktionen var dimensioneret til at håndtere de 850 hk, som de vildeste racerversioner var tiltænkt at få.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også