PRÆSENTERET I PARIS
Den færdige M1 blev præsenteret på biludstillingen i Paris i 1978. Topfarten gjorde den til Tysklands hurtigste gadebil. Men Lamborghini var kommet sent i gang med at samle bilerne og havde ovenikøbet ikke råd til at købe råmaterialer på grund af en elendig økonomi.
BEFRIET FRA KONKURSBO
BMW endte med at fyre Lamborghini og give samleopgaven videre til specialisten Baur i Stuttgart. Processen blev dog forsinket, da ufærdige biler og værktøjer var låst inde hos Lamborghini, som i mellemtiden var gået konkurs. Historien går på, at en flok BMW-folk tog til Sant’Agata, brød ind på fabrikken og “befriede” de uundværlige stumper fra konkursboet.
Der findes dog ingen officiel bekræftelse herpå. Men det var for sent. BMW kunne ikke nå at bygge de krævede 400 homologeringsbiler på 24 måneder. Derfor måtte Jochen Neerpasch udtænke en dyr plan B for at få bilen ud at køre racerløb.
Løsningen blev Procar-serien. Det var en ren mærkeserie, der kørte som opvarmning til Formel 1-løb med de fem hurtigste F1-piloter fra kvalifikationen bag rattet mod 15 privatkørere. Bilerne fik 470 hk med let tuning. I Gruppe 5, der stort set var uden begrænsninger, fik de vildeste udgaver med trykladning op til 1.000 hk.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre