Annonce:

Test: Vi kører en tur i superbilsikonet BMW M1

Annonce:

FLOPPEDE PÅ RACERBANEN
M1 floppede på racerbanen, for den spillede aldrig den rolle, som den var tiltænkt. Det enorme logistikarbejde med at samle M1’erne rundt omkring i Italien og til slut fragte dem til BMW Motorsport GmbH for fintuning, blev så dyrt, at BMW stoppede produktionen efter 392 gadebiler, 48 racerbiler og fem prototyper.

Selv om den var højeste mode, ABBA købte f.eks. to styk, og et tysk bilblad målte den til Tysklands hurtigste bil med en topfart på 264,7 km/t på toppen, så ville kunderne hellere have de hurtigere superbiler fra Italien.

Derfor blev BMW Motorsport GmbH’s budget skåret ned med 75 procent af ledelsen, og Jochen Neerpasch, der stadig drømte om Formel 1, tog videre til Talbot i 1979 for at få startet deres F1-team op.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

BMW M1 har aldrig fået den hæder, den fortjener før i dag, hvor priserne er stukket af. Den blev introduceret til 100.000 D-Mark uden afgift – svarende til fire nye BMW 323i. I dag sælges de flotteste eksemplarer i udlandet for over 5 mio. kr. Men BMW M1 er meget andet end en investering.

Det er den hellige gral for BMW-fans. Det er nemlig den første gadebil fra BMW’s M-afdeling, og den fortæller en unik historie om en chef med så stor passion for motorsport, at han uden tøven henvender sig i udlandet for at få den bedste racer, der flopper fælt på racerbanen men kaster en fantastisk gadebil af sig.


BMW M1 1980
Motor R6, 3.453 cm3, 24V
Ydelse 277 hk ved 6.500 o/min
330 Nm ved 5.000 o/min
Topfart 262 km/t
0-100 km/t 5,6 sek.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også