Annonce:

TEST: Vi kører Enzos sidste bil, turbo-monsteret Ferrari F40

Annonce:

Kun 20.600 km på tælleren
Den gør naturligvis meget for totaloplevelsen, at den 20.600 km gamle bil på billederne her er som ny, både visuelt og ­mekanisk. Den ligger fuldstændig stabilt på vejen og ­reagerer med en præcision, som gør den til en ekstremt sanselig oplevelse.

Turboens wastegate ånder ud igennem det midterste udstødningsrør i rækken af tre på bilens hæk.

Romantikere vil påpege, at det var essensen af Enzo Ferraris bilfilosofi: Den intense dynamik i et effektivt og smukt karrosseri på bekostning af praktik og komfort. Sandheden er, at F40 er den sidste bil, Enzo selv havde fingrene i, og helt i Ferraris ånd blev den oprindeligt udviklet til race. Eller rettere, dens forgænger blev.

Ferrari 288 GTO blev udviklet til gruppe B-race i 1984, hvor den skulle tage kampen op med Porsche 959. Det krævede 200 homologeringsbiler, men da Ferrari i 1986 endelig var klar med fem evolutionsmodeller udviklet til race, blev klassen nedlagt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Findes også som LM-racer
Ferrari besluttede at få det bedste ud af situationen ved lave et nyt karrosseri til teknikken, og det blev til F40, som fik sit navn fra Ferrari’s 40 års-jubilæum. Og helt snydt for baneasfalt blev centermotorsportsvognen heldigvis ikke. Allerede i 1989 rullede en F40 LM ud af pitten i GTO-afdelingen af den amerikanske IMSA-løbsserie.

Instrumenterne er enkle/effektive som resten af bilen. Turbotryk-måleren sidder tæt på omdrejningstælleren.

I 1994 får F40 Le Mans-debut, men må desværre udgår, før de 24 timer er overstået. F40 kører Le Mans til og med 1996, og den sidste aftapning af bilen yder 700 hk.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse mere


Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også