VW Golf R32 fra 2003 var verdens første serieproducerede bil med dobbeltkoblingsgearkasse – også kaldet DSG. Bil Magasinet har kørt en tur.
Viskerne kører i højeste gear og prøver ihærdigt at holde ruden fri for vand. Der er ikke andre på landevejen end mig. Jeg trykker insisterende på bremsen inden svinget.
Bagefter kipper jeg et par gange med min venstre pegefinger, mens elektronikken får aktiveret de to koblinger i gearkassen, som lader mig gå et par udvekslinger ned.
Jeg drejer ind, og i takt med, at jeg drejer rattet tilbage mod midterstillingen, giver jeg mere og mere gas. Jeg er på ingen måde bange for at slippe alle hestene fri i regnvejr, for det føles trygt. Det skyldes mest af alt det firehjulstræk med Haldex-kobling, som den VW Golf R32 IV, jeg sidder i, er udstyret med.
Hvis forhjulene skulle miste greb, ryger kræfterne om til baghjulene, så jeg kan blive skudt ud af svingene. Det virker. Til den fantastiske rumlen fra den lækre VR6-motor snitter jeg det røde felt i omdrejningstælleren nord for 6.000 o/min, inden gearpalerne igen kommer i brug.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
FYLDTE 15 I 2018
I 2003 skete der noget vigtigt, som alle inderst inde ved, men som ingen bilfolk rigtig taler om. VW Golf R32 blev nemlig præsenteret, og under den klassisk Golf-habit gemte den på en teknisk hemmelighed, som vi alle sammen er glade for i dag. Vi starter dog lige med at gennemgå selve bilen, som havde en hel del detaljer at byde på.
VW Golf GTI i fjerde generation var nærmest en hån mod GTI-begrebet. Bilen havde turbo, 150 hk og en nul til 100 km/t-tid på 8,5 sekunder. Det var ikke ligefrem noget, der fik folk op af stolene. Der skulle noget mere til.
VR6’EREN HAR ALDRIG VÆRET BEDRE
VW gik i tænkeboks og kom på en rigtig god idé. De ville skabe en “Über-GTI”. På hylden havde de en gammel kending liggende i form af en V6-motor, hvor cylindrene ligger ekstremt tæt.
Faktisk er der kun 15 grader mellem rækkerne. Det er den motor, vi kendte som VR6 i gamle dage. Frem med støvkosten, og så skulle den ellers have noget mere power.
Ved hjælp af større stempler og en længere slaglængde blev den forvandlet til en 3,2-liters motor med 241 hk. Nu var problemet så, at kræfterne også skulle ned i asfalten. 241 hk var lige til den høje side til forhjulstræk. Derfor monterede VW firehjulstræk for at give maksimalt greb i asfalten. Og nu kommer vi så frem til perlen i teknikken.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
MANUEL PIND
Selvfølgelig skulle du kunne få en Golf R32 med manuelt gear, men der kom også en variant kaldet DSG. Det stod for dobbeltkoblingsgearkasse, og det var lidt en nyskabelse dengang. Porsche havde leget lidt med teknikken i 80’erne, men fik aldrig konstrueret en gearkasse, som blev sat i egentlig serieproduktion. Det gjorde VW.
Indtil 2003 kunne man vælge en manuel gearkasse med de fordele og ulemper, der ligger i sådan én, eller automatgear. Sidstnævnte har et par ret store bagsider. Et klassisk automatgear bruger mere brændstof, er langsommere under acceleration og meget mindre sportsligt at køre med.
Ferrari prøvede at knække koden allerede i 1997, da de lancerede F1-gearkassen, som var et sekventielt gear. Det betød groft sagt, at det var en normal manuel gearkasse, som man havde monteret en robot på, som koblede til og fra skiftede gear for chaufføren. Det var dog langsomt, når du ikke kørte med fuld gas. Kort forinden legede BMW også med et SMG-gear i samme stil på den dengang helt nye M3 E36 3,2.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
VW BØD IND MED DSG
VW havde løsningen, som mange havde ventet på, selv om de ikke lige selv var klar over det. DSG-gearkassen havde nemlig en lang række fordele: Lynhurtige gearskift og en lavere brændstoføkonomi end et automatgear, og så var den behagelig at køre med.
VW Golf R32 blev præsenteret i slutningen af 2002, selv om det fra starten kun var hjemmemarkedet (Tyskland), som fik adgang til DSG-gearkassen, der hurtigt blev populær. Pludselig var VW Golf R32 nemlig 0,2 sekunder hurtigere til at ramme 100 km/t, og det var noget, som kunderne kunne lide.
Senere begyndte gearkassen at brede sig til VAG-koncernens andre brands. Audi TT 3,2 V6 blev lanceret med samme gearkasse og blev tilgængelig i hele verden. Allerede fem år efter lanceringen kunne VW melde, at de havde produceret DSG-gearkasse nummer én million. Og det er kun gået én vej siden.