VW Golf R32 fra 2003 var verdens fรธrste serieproducerede bil med dobbeltkoblingsgearkasse โ ogsรฅ kaldet DSG. Bil Magasinet har kรธrt en tur.
Viskerne kรธrer i hรธjeste gear og prรธver ihรฆrdigt at holde ruden fri for vand. Der er ikke andre pรฅ landevejen end mig. Jeg trykker insisterende pรฅ bremsen inden svinget.
Bagefter kipper jeg et par gange med min venstre pegefinger, mens elektronikken fรฅr aktiveret de to koblinger i gearkassen, som lader mig gรฅ et par udvekslinger ned.
Jeg drejer ind, og i takt med, at jeg drejer rattet tilbage mod midterstillingen, giver jeg mere og mere gas. Jeg er pรฅ ingen mรฅde bange for at slippe alle hestene fri i regnvejr, for det fรธles trygt. Det skyldes mest af alt det firehjulstrรฆk med Haldex-kobling, som den VW Golf R32 IV, jeg sidder i, er udstyret med.
Hvis forhjulene skulle miste greb, ryger ยญkrรฆfterne om til baghjulene, sรฅ jeg kan blive skudt ud af svingene. Det virker. Til den fantastiske rumlen fra den lรฆkre VR6-motor snitter jeg det rรธde felt i omdrejningstรฆlleren nord for 6.000 o/min, inden gearยญpalerne igen kommer i brug.
Klik โNรSTE SIDEโ for at lรฆse videre
FYLDTE 15 I 2018
I 2003 skete der noget vigtigt, som alle inderst inde ved, men som ingen bilfolk rigtig taler om. VW Golf R32 blev nemlig prรฆsenteret, og under den klassisk Golf-habit gemte den pรฅ en teknisk hemmelighed, som vi alle sammen er glade for i dag. Vi starter dog lige med at gennemgรฅ selve bilen, som havde en hel del detaljer at byde pรฅ.
VW Golf GTI i fjerde generation var nรฆrmest en hรฅn mod GTI-begrebet. Bilen havde turbo, 150 hk og en nul til 100 km/t-tid pรฅ 8,5 sekunder. Det var ikke ligefrem noget, der fik folk op af stolene. Der skulle noget mere til.
VR6โEREN HAR ALDRIG VรRET BEDRE
VW gik i tรฆnkeboks og kom pรฅ en rigtig god idรฉ. De ville skabe en โรber-GTIโ. Pรฅ hylden havde de en gammel kending liggende i form af en V6-motor, hvor cylindrene ligger ekstremt tรฆt.
Faktisk er der kun 15 grader mellem rรฆkkerne. Det er den motor, vi kendte som VR6 i gamle dage. Frem med stรธvkosten, og sรฅ skulle den ellers have noget mere power.
Ved hjรฆlp af stรธrre stempler og en lรฆngere slaglรฆngde blev den forvandlet til en 3,2-liters motor med 241 hk. Nu var problemet sรฅ, at krรฆfterne ogsรฅ skulle ned i asfalten. 241 hk var lige til den hรธje side til forhjulstrรฆk. Derfor monterede VW firehjulstrรฆk for at give maksimalt greb i asfalten. Og nu kommer vi sรฅ frem til perlen i teknikken.
Klik โNรSTE SIDEโ for at lรฆse videre
MANUEL PIND
Selvfรธlgelig skulle du kunne fรฅ en Golf R32 med manuelt gear, men der kom ogsรฅ en variant kaldet DSG. Det stod for dobbeltkoblingsgearkasse, og det var lidt en nyskabelse dengang. Porsche havde leget lidt med teknikken i 80โerne, men fik aldrig konstrueret en gearkasse, som blev sat i egentlig serieproduktion. Det gjorde VW.
Indtil 2003 kunne man vรฆlge en manuel gearkasse med de fordele og ulemper, der ligger i sรฅdan รฉn, eller automatgear. Sidstnรฆvnte har et par ret store bagsider. Et klassisk automatgear bruger mere brรฆndstof, er langsommere under acceleration og meget mindre sportsligt at kรธre med.
Ferrari prรธvede at knรฆkke koden allerede i 1997, da de lancerede F1-gearkassen, som var et sekventielt gear. Det betรธd groft sagt, at det var en normal manuel gearkasse, som man havde monteret en robot pรฅ, som koblede til og fra skiftede gear for chauffรธren. Det var dog ยญlangsomt, nรฅr du ikke kรธrte med fuld gas. Kort forinden legede BMW ogsรฅ med et SMG-gear i samme stil pรฅ den dengang helt nye M3 E36 3,2.
Klik โNรSTE SIDEโ for at lรฆse videre
VW BรD IND MED DSG
VW havde lรธsningen, som mange havde ventet pรฅ, selv om de ikke lige selv var klar over det. DSG-gearkassen havde nemlig en lang rรฆkke fordele: Lynhurtige gearskift og en lavere brรฆndstofรธkonomi end et automatgear, og sรฅ var den behagelig at kรธre med.
VW Golf R32 blev prรฆsenteret i slutningen af 2002, selv om det fra starten kun var hjemmemarkedet (Tyskland), som fik adgang til DSG-gearkassen, der hurtigt blev populรฆr. Pludselig var VW Golf R32 nemlig 0,2 sekunder hurtigere til at ramme 100 km/t, og det var noget, som kunderne kunne lide.
Senere begyndte gearkassen at brede sig til VAG-koncernens andre brands. Audi TT 3,2 V6 blev lanceret med samme gearkasse og blev tilgรฆngelig i hele verden. Allerede fem รฅr efter lanceringen kunne VW melde, at de havde produceret DSG-gearkasse nummer รฉn million. Og det er kun gรฅet รฉn vej siden.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: