Lige nu er der ingen registreringsafgift på de fleste elbiler herhjemme. Men afgiften kommer. Og det allerede i 2026, som det ser ud nu.
Helt nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 72 procent af de biler, der kører rundt i Danmark lige nu, også vil være på vejene i 2030.
Og hos den del af Dansk Industri, der beskæftiger sig med bilbranchen, vurderer man, at det vil tage årtier at skifte de næsten 3 millioner danske fossilbiler ud.
Det er dog ikke den eneste frygt, direktør i DI Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, i øjeblikket ligger inde med.
– I branchen er vi bekymrede for, om vi kan fastholde det høje salg af elbiler i de kommende år. Registreringsafgiften står til at stige på langt de fleste elbiler i 2026.
LÆS OGSÅ: Så dyrt er det at skifte batteriet i en elbil
– Det har vi gjort Folketinget opmærksomme på, er for tidligt. I Dansk Industri foreslår vi at fastholde momentum i det høje salg af elbiler ved at fastfryse den lave registreringsafgift på elbiler frem til 2030, siger Thomas Møller Sørensen.
Og han er ikke den eneste. Direktøren for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, deler bekymringen.
Faktisk mener Rørvig det med frygten i sådan en grad, at han sidste år sagde, at det nu ikke længere er nok at give dem, der køber en ny elbil, særbehandling i form af lavere afgifter.
For at få resten af bilisterne med er det nødvendigt at finde pisken frem. Danskerne skal med andre ord rette ind og kun købe elbiler. Læs mere om det her.
Et er dog, hvad branchen i Danmark ser for sig. Noget andet er virkeligheden. For ude på bilfabrikkerne taber elbilerne pusten. Faktisk står bilmærkerne nærmest i kø for at skrue ned for tempoet.
Mercedes har eksempelvis meddelt, at det vil tage år, ‘før elbilen kan konkurrere med fossilbilen’. Derfor holder tyskerne også benzin- og dieselmodellerne i live noget længere end ellers planlagt.
Det samme gør Bentley. Og hos Ford har direktør Jim Farley allerede sagt, at mærket for altid vil bygge en sportsvogn med V8-motor. “Om vi så skal være de sidste, der gør det”, lød det.