Selvom det nu er fem år siden, Lamborghini påbegyndte det, der endte med at blive en elektrificering af hele modelprogrammet, venter der ingen elektrisk superbil om hjørnet.
Det er nu fem år siden, Lamborghini tog beslutningen om at elektrificere hele modelprogrammet. Men det betyder ikke, at der kommer en elektrisk superbil.
Det fortæller mærkets tekniske direktør Rouven Mohr i et interview til Motor1.
Tiden er ganske enkelt ikke moden til det, mener han. Og han vil heller ikke sætte noget årstal på, hvornår tiden eventuelt er til superbiler med det drivmiddel.
– På nuværende tidspunkt – altså som i lige nu – er det ikke det rette tidspunkt at sende en elektrisk superbil på gaden.
– Der er en masse elbiler på markedet, som egentlig ikke har opnået den store succes, siger Mohr.
LÆS OGSÅ: Stellantis afviser – vil ikke lægges sammen tysk mærke
Den tekniske direktør vil dog ikke sætte mere konkrete navne på, hvilke biler han taler om. Men at der ikke kommer en elektrisk superbil fra Lamborghini – hverken nu eller måske nogensinde – betyder ikke, at mærket helt har opgivet at sende en elbil på gaden.
Faktisk er der nu mindre end fire år til, at der skal stå en færdig udgave af konceptbilen Lanzador ude hos mærkets forhandlere. Bilen ligner en SUV, men Lamborghini selv mener, at de har taget og vil sætte en grand tourer – i en såkaldt 2+2-konfiguration – i produktion.
At få den bil til at skille sig ud fra mængden af elbiler bliver ifølge Mohr den største udfordring for Lamborghinis ansatte.
– Det er klart, at en elektrisk Lamborghini er nødt til at have en eller anden form for spændingsfaktor. Det handler ikke kun om at kunne accelerere hurtigst og have flest hestekræfter.
Mohr mener, at Lamborghini kun lykkes med deres elbiler, hvis disse er lige så spændende som de tilsvarende benzinbiler.
– Hvis du spørger mig, er der ingen idé i at udstyre en Lamborghini med falske gearskift, siger direktøren.
Lamborghini er ikke alene om at vakle, når det kommer til superbiler på strøm. Rimac, som af indviklede veje på mange måder er ejet af Volkswagen, tror åbenlyst også, at kundegrundlaget er ved at smuldre væk. Heller ikke Koenigsegg eller Pagani skal have noget med elbiler at gøre.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!