Den tidligere direktør og nuværende bestyrelsesformanden, Akio Toyoda, frygter, at Toyota igen bliver et kedeligt bilmærke.
Toyota har før bygget kedelige biler. Og japanerne kan meget hurtigt begå samme fejl igen.
I hvert fald hvis man spørger mærkets bestyrelsesformand og tidligere administerende direktør Aiko Toyoda. Selv hævder Toyoda, at han virkelig elsker biler.
Det er da også bestyrelsesformanden, der til dels kan takkes for, at biler som GR Supra, GR Corolla og GR Yaris overhovedet findes.
Toyota-grundlæggerens barnebarn har spillet en afgørende rolle i udviklingen, der henover det seneste årti har betydet, at mærket laver andet og mere end kedelige biler.
LÆS OGSÅ: Ken Blocks datter skriver kontrakt med Formel 1-hold
Og trods det stadig sælger flest biler blandt alle bilproducenter i verden. Men Toyota kan meget hurtigt falde tilbage i en rille, hvor mærket kun bygger kedelige biler, lyder advarslen fra Aiko Toyoda nu.
I forbindelse med Japan Mobility Show stillede Toyoda op til en spørgerunde, og her indrømmede han at have mareridt om, at Toyota igen kun bygger kedelige biler.
– Jeg frygter konstant, at Toyota går tilbage og igen bliver et ordinært bilmærke. Og når den frygt spreder sig til for mange personer, er det for sent.
– Som direktør tog det mig 14 år at vende Toyota om, men den udviklingen kan gå tilbage på et splitsekund.
Toyoda fortalte i øvrigt, at han fik et chok, da han i 2011 fik at vide, at Lexus var et kedelige bilmærke.
Til gengæld, siger Toyoda, var det øjeblikket, der overbevise ham, om at der skulle laves bedre biler. Også selvom Toyotas egne ingeniører ikke troede på ham.
I dag frygter Toyoda dog også, at Lexus er på vej i den forkerte retning, fordi mærket har besluttet ikke at sælge andet end elbiler fra 2035.
– Omkring 1 milliard mennesker mangler i dag ordentlig elektricitet. Og det inkluderer ordentlige lademuligheder og infrastruktur (til elbiler, red.)
– Det betyder, at mens Toyota tilbyde et fuldt modelprogram (en blanding af fossil, strøm og brint-biler, red.) vil Lexus’ salg være begrænset. Konsekvensen af den beslutning skal vi være klar til at se i øjnene på et tidspunkt, lød det fra Aiko Toyoda.