For bare et par dage siden offentliggjorde Renault, at 2021 skabte et plus på bundlinjen. Men det er bestemt ikke alle, der tror på den forklaring.
Det kan godt være, at Renault siger, at mærket kom ud af 2021 med et plus på bundlinjen. Men den forklaring giver mærkets tidligere topchef Carlos Ghosn ikke meget for. Fra sit skjul i Libanon, hvor han gemmer sig for japanske anklager om underslæb begået mod netop Renault–Nissan–Mitsubishi-alliancen, skyder han nemlig stadig med skarpt mod sin tidligere arbejdsgiver.
– Sandheden er, at hvad der engang var verdens førende bilkoncern i dag er en meget lille og meget skrøbelig virksomhed, fortæller Carlos Ghosn i et interview med Le Parisien.
- Det gør mig ked af det at se, at Renault i dag bare er en skygge af sig selv.
I samme interview er Ghosn også meget kritisk over for Renaults nuværende administrerende direktør, Luca de Meo. Meo – og dermed Renault – kører nemlig efter devisen ‘værdi fremfor volumen’, mener Ghosn.
Faktisk mener Carlos Ghosn, at koncernen taler om en startegi. Altså uden at gøre noget. Den i dag 67-årige libaneser talte, da han var chef for koncernen, varmt for endnu tættere bånd mellem de forskellige bilmærker. Men det skulle blandt andre Nissan meget kraftigt have modsat sig.
I det hele taget står Carlos Ghosn udtalelser i skrap kontrast til koncernens seneste udmeldinger. Så sent som i sidste måned fortalte Nissan, at man frem mod 2030 vil bruge 171 milliarder kr. på udviklingen af nye biler. Ligesom alliancen fortalte, at man har som mål at dele 80 procent af de forskellige bilplatforme mellem sig. Og det senest i 2026. I dag er det tal ‘kun’ 60 procent ifølge den fransk-japanske koncern.