Hvis man spørger den tidligere Top Gear-vært James May, giver elbiler langt mere mening end fossilbiler.
James May er en mand med en bred smag, i hvert fald når det kommer til biler.
Den tidligere Top Gear-vært er blandt andet kendt for at holde meget af almindelige biler som Fiat Panda og Dacia Sandero.
Og nu – viser det sig – også for at drømme om elbilen, der kan lades op på ét minut. Eller i hvert fald på den tid få nok strøm på batteriet til 240 kilometers kørsel.
Det afslører tv-værten selv i en ny podcast.
LÆS OGSÅ: Bilmærke fyrer chef og lukker næsten ned i Danmark
I samme podcast fortæller May, at han indtil videre har ejet seks elbiler. Herunder et eksemplar af brintbilen Toyota Mirai.
Elbilens helt store problem er, hvis man spørger James May, ladestationerne. Eller rettere sagt: manglen på dem.
Det er nemlig ikke bare nødvendigt at opsætte den slags i hundredtusindvis. Der skal millioner af dem til, mener May. Men der er mere galt, siger den kendte bilmand.
Noget han mener kan ses på bilfabrikkerne, hvor elbilerne får stadig større batteripakker, så bilerne kan køre længere på den samme opladning.
På den måde er bilisterne ikke helt så hæmmede af, at der ganske enkelt ikke er nok ladestationer.
LÆS OGSÅ: Dansk forbud får efterspørgsel til at stige med 700 procent
Og selvom James May mener, at elbilen i sig selv giver mere og bedre mening end biler med forbrændingsmotor, så lider især elbilmærkerne i øjeblikket.
Herhjemme pakker kinesiske Nio stort set sammen og flygter til Sverige efter bare 18 måneder i Danmark. Den danske topchef blev fyret i sidste uge. Læs mere om det her.
Fisker Inc. går det muligvis heller ikke meget bedre for. Aktien er nu omkring én dansk krone værd.
Og onsdag skrev det anerkendte amerikanske medie Wall Street Journal, at Henrik Fisker forbereder sig på, at mærket kan gå konkurs.
Tidligere har Fisker selv indrømmet, at mærket kan løbe tør for penge allerede inden for 12 måneder. Alligevel hævder Fisker at ligge i ‘forhandlinger med et større bilmærke’.
Nyhedsbureauet Reuters mener at vide, at det drejer sig om Nissan. Og at japanerne er klar til at smide 400 millioner dollar svarende til næsten 3 milliarder danske kroner i Fisker.
Det gør Nissan dog ikke ‘gratis’. Og Fisker skal formentlig give sin mest ventede nye bil i bytte for overlevelsespakken. Læs mere om det her.