Elbilerne kan ikke klare sig uden støtte. Nogenlunde sådan kan den afgørende direktør for Volkswagen i England, Alex Smith, udlægge teksten, efter at regeringen slækker på elbil-kravene.
Alex Smith er godt nok fortid hos Volkswagen i England, hvor han fra 2019 indtil november måned i år har været administrerende direktør.
Men den engelske forretningsmand kan alligevel ikke gå stille ud ad døren. Smith efterlyser ‘en fuldstændig sammenhæng’ i den engelske regerings syn på elbiler.
Derfor synes han også, det er forkert, at regeringen nu lægger op til at droppe det krav, der pålægger alle bilmærker i landet at sælge mindst 22 procent elbiler i år.
Det siger han i et interview med Auto Car.
Smith mener, at regeringen i England er nødt til at støtte op om de investeringer, bilmærkerne – og ikke bare Volkswagen – har smidt efter elbilerne, fordi ‘det er nødvendigt for at få skiftet til elbiler til at gå hurtigere’.
LÆS OGSÅ: Koblingen i Nicklas’ Skoda har holdt 1 million kilometer
De seneste tal fra England viser da også, at salget af elbiler kun går ganske langsomt fremad. Det skal dog ses i et globalt perspektiv, hvor salget af biltypen går tilbage.
Omvendt har et mærke som Nissan allerede gjort det klart, at regeringen i England er nødt til at slække på sine krav til elbilsalget. Ellers vil det ifølge bilmærket gå udover produktionen af biler og dermed tusindvis af arbejdspladser i landet.
Modsat Volkswagen-gruppen bygger Nissan flere af sine biler i England. Det er bl.a. her, at japanerne bygger både Juke og Qashqai-modellerne.
Nissan kæmper dog mod en dårlig økonomi. Faktisk er japanerne så presset på økonomien, at hele bilmærket kan være lukket om bare ét år. Læs mere om det her.