Elbilerne kan ikke klare sig uden støtte. Nogenlunde sådan kan den afgørende direktør for Volkswagen i England, Alex Smith, udlægge teksten, efter at regeringen slækker på elbil-kravene.
Alex Smith er godt nok fortid hos Volkswagen i England, hvor han fra 2019 indtil november måned i år har været administrerende direktør.
Men den engelske forretningsmand kan alligevel ikke gå stille ud ad døren. Smith efterlyser ‘en fuldstændig sammenhæng’ i den engelske regerings syn på elbiler.
Derfor synes han også, det er forkert, at regeringen nu lægger op til at droppe det krav, der pålægger alle bilmærker i landet at sælge mindst 22 procent elbiler i år.
Det siger han i et interview med Auto Car.
Smith mener, at regeringen i England er nødt til at støtte op om de investeringer, bilmærkerne – og ikke bare Volkswagen – har smidt efter elbilerne, fordi ‘det er nødvendigt for at få skiftet til elbiler til at gå hurtigere’.
LÆS OGSÅ: Koblingen i Nicklas’ Skoda har holdt 1 million kilometer
De seneste tal fra England viser da også, at salget af elbiler kun går ganske langsomt fremad. Det skal dog ses i et globalt perspektiv, hvor salget af biltypen går tilbage.
Omvendt har et mærke som Nissan allerede gjort det klart, at regeringen i England er nødt til at slække på sine krav til elbilsalget. Ellers vil det ifølge bilmærket gå udover produktionen af biler og dermed tusindvis af arbejdspladser i landet.
Modsat Volkswagen-gruppen bygger Nissan flere af sine biler i England. Det er bl.a. her, at japanerne bygger både Juke og Qashqai-modellerne.
Nissan kæmper dog mod en dårlig økonomi. Faktisk er japanerne så presset på økonomien, at hele bilmærket kan være lukket om bare ét år. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk