Stellantis-koncernen skal ud i en hel række af tilbagekaldelser. I alt skal 350.000 biler på værksted. Blandt andet fordi hjulene risikerer at falde af.
Det er ikke kun hos Toyota, at man bøvler med potentielt løse hjul. Nu skal verdens fjerdestørste bilkoncern, Stellantis, ud i i alt tre tilbagekaldelser.
I alt drejer det sig om mere end 350.000 biler. Men størst er tilbagekaldelsen hos Jeep, hvor man frygter, at hjulene på 338.283 Grand Cherokee-modeller fra 2021 til 2023 kan falde af.
Bolten, der fastgør den øverste del af bærearmen til hjulspindlen, kan nemlig ryste sig løs. Og i værste fald kan det betyde, at hjulene falder af bilen.
Det oplyser de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder.
LÆS OGSÅ: Staten konfiskerer særlig Audi – måske den første nogensinde
Fra Jeep lyder det, at nogle bærearme tog skade under selve produktionen. I biler med den defekte bærearm vil ejerne kunne mærke, at styringen med tiden bliver ringere og ringere. For til sidst i nogle tilfælde at blive umulig.
Og selv om Jeep tilbagekalder de mange hundredtusinde biler, mener mærket kun, at man finder fejlen på én procent af bilerne. Det vil sige i 3.382 biler.
Hvis det skønnes nødvendigt, vil teknikere udskifte den problematiske bolt. Det betyder dog ikke, at bilerne ellers er fri for problemer.
Lige under Grand Cherokee skal også have tjekket styringen af de automatiske forlygter. Jeep mener nemlig at have fundet en fejl, der gør, at det lange lys ikke tænder.
Endelig kan der være problemer med selealarmen i lige under 29.000 RAM-udgaven af varevognen Fiat Ducato. En bil der på vores breddegrader også er kendt som Peugeot Boxer og Citroën Jumper.