Hvis EU-politikerne vil forbryde benzin-og dieselbilerne, vil Tjekkiet kæmpe imod.
Nu melder endnu et land sig i koret, der ikke er helt tilfreds med, at EU vil gøre nye benzin-og dieselbiler forbrudt fra 2035. Tyskland vil have mere tid til at udfase fossilbilerne, og Italien vil have undtagelse. I Tjekkiet vil man kæmpe helt imod.
– Vi vil ikke forbyde fossilbilerne. Det er ikke muligt. Vi kan ikke indføre det, som nogle grønne fanatikere i Europa-parlementet vil have, siger landets premiereminister, Andrej Babis, i et interview med Bloomberg.
Og Tjekkiet er ikke bare nogen lilleput stat i det store EU-spil. Hvis man gør det op pr. indbygger, så er landet et af de størreste bilindustrier ikke bare i Europa men på hele kloden. Der samles hvert år virkeligt mange biler i Tjekkiet.
Desuden overtager Tjekkiet i anden halvdel af 2022 det EU-formandskab, som hvert halve år går på omgang mellem EU’s medlemslande. Omvendt er landet ikke direkte imod elbiler, efter som regeringen gerne ser en infrastruktur af ladestationer opbygget.
Stor bilhistorie i Skodas hjemland
Dog nægter regeringen at støtte elbilerne i form af eksempelvis lavere afgifter, som det er tilfældet herhjemme.
Tjekkiet har en lang historie, når det kommer til biler. Skoda, som i dag ejes af VAG-gruppen, stammer fra landet. Det er da også her, Skoda har sit hovedkvarter og to af sine største fabrikker. Andre bilproducenter som Toyota og Hyundai har også fabrikker i Tjekkiet.
Om Tjekkiets modstand mod elbiler så batter noget i EU-systemet, er endnu uvist.