Hvor meget koster det egentlig at køre i en Lamborghini Murciélago til daglig? Bil Magasinet har interviewet to Lambo-ejere, om hvorfor det på nogen måde giver mening.
En duet bestående af to V12-motorer kan høres i det fjerne. Lyden tager til. Fra indgangen til Jyllandsringen kan jeg se to kileformede orange prikker blive større. Begge er Murciélago’er og begge er udført i den mest iøjnefaldende perlemororange lakering.
Det skriver bilmagasinet.dk.
En lak kun en Lamborghini kan bære. Bilerne triller op foran mig. Bremserne giver et lille hvin, idet de to superbiler bringes til standsning. Gaspedalerne får et enkelt dap, inden nøglerne drejes, og gåsehuden pibler frem som en epidemi på mine underarme, alt i mens saksedørene stiger til vejrs.
I dag har vi samlet to Lamborghini Murcielago og deres ejere, som er indbegrebet af det at være biltosse. De udlever den drøm, vi andre sværger på at udleve, hvis bare de rigtige lotto-tal kunne falde i vores retning.
De bruger nemlig deres Lamborghini uden at tænke på gensalgsværdi og andet pjank. I stedet drejer de nøglen og kører afsted ud mod horisonten, og det har gjort, at deres to biler tilsammen har kørt omkring en halv million km.
DANSKE BO KØRER MURCIELAGO
Første mand på pinden er danske Bo Bejstrup Christensen, som har været vild med biler, siden han kunne gå. Garagen rummer flere spændende køretøjer, men kronjuvelen er uden tvivl denne orange Lamborghini Murciélago fra 2003 med manuelt gear. Han overtog bilen i 2014 med 43.000 km på tælleren, og den har netop krydset 83.000 km, og han fortsætter med at bruge bilen i stor stil.
Da artiklen blev skrevet, var bilen indregistreret i Luxembourg, da han har boet og arbejdede der i en periode.
Men i dag er det orange monster tilbage i Danmark, og missionen med bilen er klokkeklar:
– Jeg vil holde den kørende for den lavest mulige pris, men selvfølgelig uden at bilen lider under det. Indtil nu har jeg siddet fast i tankegangen omkring, at du bliver nødt til at bruge autoriseret service for at fastholde bilens værdi. Men der kom et punkt, hvorfra jeg besluttede, at jeg kun ville bruge folk, der virkelig ved, hvad de har med at gøre. Og det er ikke nødvendigvis den dyreste løsning – tværtimod, fortæller Bo, og den mission kan dagens anden gæst tilslutte sig.
SIMON HAR SKIFTET KOBLING 7 GANGE
Simon George er født og opvokset i England, og da Murciélago’en kom på gaden i 2001, faldt han pladask for den. De næste par år sparede han op, og i 2004 bestilte han et fabriksnyt eksemplar.
Glæden ville dog ikke vare evigt. Han havde kun råd til seks måneders afdrag på bilen, hvorefter pengekassen ville være tom. Han måtte gøre noget. Derfor begyndte han at sælge ture bag rattet af bilen, og det blev en succes.
Det blev samtidig starten på det firma, han stadig driver og er medejer af, som i dag har en flåde på over 20 superbiler. Den orange Murciélago er stadig med, og i dag står der 261.429 miles på det elektroniske display i speedometeret, hvilket svarer til 418.286 km.
– Indtil videre har den fået skiftet kobling syv gange, hvilket ikke er så slemt, alt taget i betragtning. Gearkassen er renoveret tre gange, og motoren er renoveret fire gange. Det var dog kun én af gangene, at det var en komplet renovering. De andre tre gange var det kun den øvre del af motoren, topstykker osv., som blev renoveret, fortæller Simon George.
TOPPAKNINGEN KOSTER KASSEN
Bo Bejstrups bil har ikke nået sit km-tal helt uden lidt indblanden fra kyndige mekanikere, selv om det efter hans udsagn har været svært at finde folk med den fornødne viden om de aldrende 12-cylindrede superbiler fra Sant’Agata.
“En aftentur i 2015 resulterer i en punktering, og min bil bliver bragt til autoriseret Lamborghini service. Da jeg henter bilen dagen efter, konstaterer de, at udstødningsgassen er misfarvet fra koldstart. Jeg har ikke den store tekniske viden, hvorfor jeg spørger, hvad det betyder, og om jeg kan køre videre?
Svaret var ja til trods for, de senere fortæller mig, at de også havde fundet udstødningsgas i kølervæsken. I min uvidenhed tager jeg bilen ud igen senere samme dag, men desværre bliver motoren hurtigt meget varm. Der sluttede sæsonen brat.
Det viste sig, at den ene af de to toppakninger var sprunget, og idet der nu var kølervæske i olien, havde hovedlejerne taget skade. Hele motoren skulle renoveres. Det kostede inklusive en ny kobling 340.000 kr. Opgaven sendte jeg dog i stedet videre til en anerkendt men uautoriseret Lamborghini-specialist i Sverige,” fortæller Bo, mens Simon nikker anerkendende:
“Kvaliteten svinger med de autoriserede værksteder. Min personlige erfaring er, at f.eks. Lamborghini i Manchester er virkelig gode, fordi mange af deres mekanikere har været ansat, siden de åbnede for 15 år siden, så de har erfaring med netop disse modeller. Mens Lamborghini i London ikke har det bedste ry, da de ikke har den store erfaring med de ældre modeller,” fastslår Simon.
AIRCON-KOMPRESSOR – 30.000 KR. – TAK!
Én ting er hænderne, der svinger skruenøglen. Noget helt andet er prisen for de reservedele, der bliver monteret. Og her begynder nullerne hurtigt at komme på tælleapparatet.
– Jeg skulle have skiftet en airconkompressor hos Lamborghini, og de spurgte mig, om jeg ville have en ny på. Så jeg svarede ja, men senere fandt jeg ud af, at prisen på næsten 30.000 kr. endte med at være fire gange så høj, som hvis jeg havde købt en renoveret hos Bosch. Den type reparationer er jeg færdig med, fortæller danske Bo.
SIDEBLINK FRA EN FOCUS
– De små sideblink på Murciélago er faktisk taget fra en Ford Focus. Køber du dem hos Ford, koster de 75 kr. Kører du ind til Lamborghini, vil de have over 800 kr., og det er bare dumt. Faktisk er der masser af dele på bilen, som du kan finde på andre og mere gængse bilmodeller, men der er også nogle ting, som er unikke.
F.eks. skulle jeg bruge to nye forlygter til min, efter den var involveret i et uheld, og de koster 30.000 kr. – stykket!, siger Simon George, som samtidig har et rigtig godt råd til at holde omkostninger ved at køre en superbil på et ’menneskeligt’ niveau.
– Så længe du bruger bilen, er omkostningerne til at holde den kørende faktisk ikke helt vilde. Det, der er dyrt, er, når bilerne får lov til at stå uden at blive brugt. Det går de nemlig i stykker af, siger englænderen.
Lige præcis det råd er noget, som danske Bo Bejstrup har tænkt sig at efterleve:
– Jeg vil fortsætte med at køre min Lamborghini Murciélago og ikke mindst bruge den til at gøre så mange mennesker som muligt glade, så længe min privatøkonomi tillader det. Det er selvfølgelig ekstremt dyrt at køre i den i Danmark, som jeg flytter tilbage til nu, og det kan sagtens være, der kommer et tidspunkt, hvor jeg ikke længere har råd til at have den på plader, men indtil da kører jeg alt det, jeg kan nå, slutter den danske Lamborghini-ejer.
Han får dog travlt, hvis han skal indhente sin britiske kammerat, som pt. er nået til 261.429 miles – en afstand længere end distancen mellem jorden og månen.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billederne