Hvor meget tror du, bilproducenterne tjener? Altså hvis vi nu udlægger det i sekundet? Nogle tjener mere end i sekundet, end de fleste har i månedsløn.
Venner, biler er dyre. Det ved du, hvis du har en projektbil stående. Men det er intet imod hvis du skulle fremstille biler i millionvis, producere millioner af dele, skabe helt nye biler, udvikle nye teknologier, betale hundredtusindvis af mennesker for at arbejde for dig og lejlighedsvis betale store bøder for at snyde…
En årsløn tjenes på få sekunder
Vi fortæller dig det nu, så du ikke får et hjertestop af de oplysninger, der lige om lidt dukker op i denne artikel. For du har måske allerede regnet det ud, mens du har læst denne artikel har de ti største bilproducenter i verden nemlig tjent flere penge, end du sandsynligvis tjener på et helt år. Ja, et år!
Sådan konkluderer en ny opgørelse foretaget af Uswitch, som indsamlede data om årlige indtægter fra verdens førende bilproducenter. Den information er ikke ligefrem hemmelig. Stort set alle bilmærker offentliggør deres omsætning og indtjening mindst en gang i kvartalet, hvis ikke månedligt.
Og der er altid bilproducenternes årlig opsummering at stikke snuden i, hvis man er nysgerrig.
En hæderlig månedsløn i sekundet
Det, der gør opgørelsen fra Uswitch interessant, er, at man har brudt de ti største bilfabrikkers indtjening ned. Meget ned. Faktisk helt ind til sekundet. Og ja, det afslører, at nogle bilfabrikker tjener mere i sekundet, end du formentlig hiver hjem om måneden. Rart at vide, ikke?
Hvor meget taler vi præcist om? Længere nede i denne artikel finder du en oversigt over de 10 bilproducenter, som tjener absolut mest. Indtjeningen er opdelt efter årsbasis, timer, minutter og sekunder – altså ifølge de tal som Uswitch oplyser.
Så vild er indtjeningen – og så alligevel ikke
Det hele er opgjort i dollars, og skulle du ikke være helt fortrolig med vekselkursen, så fortæller vi gerne, at Toyota – som er nummer et på listen – tjener hvad der svarer til 57.409 kr. Altså hvert sekund!
Med 8.073 dollars i sekundet – eller lidt mere end 53.000 danske kr. – snupper Volkswagen anden pladsen.
Det ser imponerende ud. Men ro på. Det er ikke så guldrandet en forretning som det lyder. Hvet år bruger bilproducenterne nemlig lige så mange milliarder på alt mulig andet, end det vi allerede har nævnt. Sidste år alene brugte Toyota 1 milliard dollars – 6,5 milliard danske kroner – på reklamefremstød. Og det er bare den amerikanske afdelings forbrug.