Annonce:

Top Marques Monaco: Superbiler, luksus og… en elcykel?

Superbiler, supermodeller, superyachts og superrige mennesker. Monaco er stedet at tage til, hvis du vil se på luksus i den helt tunge kaliber. Vi tog til motorshowet Top Marques, der overraskede på flere måder.

Annonce:

Det startede rimelig vildt. Efter to minutter i Monaco kom en McLaren Senna og en Lamborghini Aventador SVJ trillende forbi os på gaden. Så var vi ligesom i gang. Det lille fyrstedømme var præcis lige så vanvittigt, som du ser på bilvideoerne på Youtube. Superbiler overalt og konstant.

Men målet med vores tur var Top Marques Monaco, som er en årlig biludstilling med fokus på superbiler og det søde luksusliv. Vi havde set masser af billeder derfra inden ankomst, og vi havde store forventninger til både stedet og indholdet.

Det var dog lidt en overraskelse, at showet ikke var ret stort. I en by med overflod af penge, storhed og superbiler overalt, var Grimaldi Forum, hvor Top Marques afholdes, i en relativt beskeden størrelse. Til gengæld var standarden af de udstillede biler helt i toppen af poppen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Her tager vi dig med på en tur rundt i et af verdens mest luksuriøse (men mindste) bilshows – nyd turen:

Danske Zenvo har indgået samarbejde med Rebellion Racing – derfor Zenvo-navnet på Le Mans-raceren her.
Aston Martin Project 003 er en videreudvikling af den unikke Valkyrie. Der er ikke afsløret færdige specs på bilen endnu, men det bliver en hybrid med nok relativt mange kræfter, for at sige det mildt. Men vildest er designet. Se den lige!
Læg mærke til de højtliggende udstødninger som på Porsche 918, baglygterne som på Aston Martin Vulcan og de enorme venturikanaler.
McLaren havde premiere på deres nye McLaren GT. En lidt længere superbil med plads til golfkøller i bagagerummet. Stadig med V8 twinturbo og 620 hypper.
Ferrari havde taget en FXX K Evo med til Monaco. Det er den ultimative rigmands-racer med over 1.000 hk og et soundtrack, der er HELT sygt.
Brabus ombygger ikke kun nye Mercedes’er – også de ældre klassikere får en tur. Så kalder de sig bare Brabus Classic. Her en sindssygt fin 300 SL.
Ferrari 488 Pista er gadebilen, der er så tæt på en racerbil som muligt. Her er 720 hestekræfter ved 8.000 skrigende omdrejninger.
Ferox Azaris er en ny sekshjulet offroader, som kan bestilles med enten en forbrændingsmotor eller en elmotor. Men køn er den sgu ikke. Se mere på www.feroxcorp.com
Brabus laver ikke kun biler, de laver også ret vilde både. Her Brabus Shadow 800, der er en crazy, lille racerbåd til den nette sum af tre millioner kroner.
Brabus 800 Widestar er en bredbygget G63 med 800 hk, 23″ fælge og ALT i luksus. Den store kasse klarer 0-100 km/t på bare 4,1 sek.
Audi e-tron var selvfølgelig også med, da luksus-elbilerne også er populære blandt de helt rige. I Danmark koster den fra 800.000 kr.
Monza Garage havde medbragt deres Radical RXC 500 BiTurbo, der var placeret som blikfang udendørs. Knap 500 hk til under 1.000 kg.
Du kender Shelby for buldrende motorer og en solid mængde røg fra enten bagdæk eller udstødning. Men se så her – en el-cykel lavet af Shelby. Hvad sker der, verden?
Klassen Luxury bygger de ultimative luksus-kabiner. Billedet tager for sig selv.
Franske Devinci står bag nogle klassiske biler, som faktisk slet ikke er klassikere. Det er spritnye biler med moderne elmotorer!
Kun i Monaco: Hvad siger du til en nummerpladeramme i titanium med guld-indlæg til din Lamborghini? Den koster kun 174.000 kr. For en nummerpladeramme!?
Quant 48Volt er en ny firepersoners elbil med helt nye teknologier som nanoflowceller og meget andet, som vi ikke helt forstod. Men de fortalte også om 760 hk, 0-100 km/t på 2,4 sekunder og 1.000 km rækkevidde. Den slags er til at forstå.
Hele messen fylder måske en tredjedel af Auto Show Denmark, som du nok kender fra Odense Congress Center. Men her handler det ikke om kvantitet men om kvalitet.
Zacaria er en Formel 1-racer til gadebrug, siger designeren, Zac Mihajlovic. Bilen her har en Ferrari V12-motor med 700 hk fra en Ferrari F12 Berlinetta og et karosseri i rent aluminium. Vildt projekt.
Aston Martin DBS Superleggera i en særlig 50-års udgave i anledningen af, at James Bond i 1969 kørte i en gammel DBS i samme farve. Der bygges kun 50 i verden af den her unikke bil. Den har 5,2-liters V12 med 715 hk.
Bugatti Chiron Sport har stadig 1.500 hk, men den er lettere og er mere afstemt til at køre på bane. Den skulle være fem sekunder hurtigere end den ‘normale’ Chiron på Nardo-banen.
Porsche 911 i seneste aftapning var naturligvis også at finde til Top Marques i Monaco. Fantastisk køremaskine.
Også luksus-lir uden hjul kan du finde til Top Marques. Her Roger Dubuis-ure i den dyre ende af skalaen. I samarbejde med Lamborghini.
Og her slutter vi af med en Huracán Super Trofeo Evo i Roger Dubuis-trim. Vi ses til næste år, Monaco!

HVAD SKAL DU ELLERS SE I MONACO?

Det er ikke kun Top Marques, som er fedt i Monaco. Også havnen med alverdens vilde superyachts er et besøg værd. Og da vi var der, havde F1 lige været forbi, og vi kunne sidde ude på racerbanen og spise en burger. Det var ret sejt.


Derudover skal du bare parkere bilen i nærheden af stranden øst for Fairmont-hotellet, og så gå rundt og nyde de mange biler. Her er et par steder, du skal kende i Monaco som carspotter.

Tag hen til den berømte tunnel ved Fairmont-hotellet, som også F1-bilerne kører igennem. Her er faktisk flere tunneller ved siden af hinanden, og du kan nyde lyden af masser af superbiler. Lige den her dag var den store tunnel dog lukket – æv.
Lige foran tunellen ligger den legendariske rundkørsel, hvor du kan sidde sammen med de andre carspottere og skyde video og billeder af de mange fede biler. Når du ser det her F1-kunstværk, er du det rette sted.
Gå op ved kasinoet. Sæt dig et par timer på en café og køb dit livs dyreste kop kaffe. Den er dog alle pengene værd, for her triller rigmændene forbi i deres biler. Lige her trillede fire Lamborghini’er forbi på stribe. Det er helt normalt i Monaco. Crazy world.
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også